16. aug. 2013

Tilslørte Solbærpiker

I boken 'Solbær' fant jeg en oppskrift ved navn Tilslørte Solbærbønder, 
den var veldig inspirerende da jeg trengte å bruke opp restene etter saftkoking -ja, 
de bærene de fleste kaster- siden jeg kokte saft på den gammeldagse måten kunne jeg selv bestemme hvor mye de skulle skvises og derfor bruke bæra som vær kokt og presset.



Se HER hvordan jeg lagde solbærsaft og solbærsirup.





Resultatet ble en kjempegod dessert som frister til gjentagelse, men nå er det ikke mer solbær :-(

Tilslørte Solbærpiker

4 porsjoner

4 dl solbærrester/eller solbær kokt til grøt
4 dl creme fraiche
1 dl blandede nøtter 
30 gram smør
Agavesirup

Har du kokt saft så vurder om du kan bruke bærrestene, hvis ikke kok ca 4-5 dl bær opp med litt vann, de behøver kun å kokes opp, men du kan også koke de litt lenger til en grøt.
Her er mine rester:

Jeg brukte creme fraiche'n som den var, rett fra boksen.
Hvis du ønsker det kan du piske den opp med sukker, du kan også bruke fløte pisket til krem.
På hvert lag med creme fraiche hadde jeg litt agavesirup.


Nøttene jeg brukte ble mandler, hasselnøtter og valnøtter.
Disse ble hakket opp og brunet i litt smør i stekepannen, 
du kan selvfølgelig droppe smøret, men det er veldig godt ;-)


Legg lagvis i så mange lag du ønsker,
rett i en stor bolle, i serveringsbolle eller brede glass, 
du kan også bruke høye stilige glass hvis du skal imponere litt ;-)



Strø nøtter på toppen og pynt gjerne med ett solbærblad. 





Ja da får vi nyte synet til det dukker opp nye solbær,
tror jeg må vurdere å plante noen flere busker HIHI


Jeg er fortsatt på Facebook fordi som har lyst til å like meg der og derved følge de nye innleggene lettere, det er også lettere å kommentere eller stille spørsmål (er forøvrig veldig glad for de kommentarene jeg får på bloggen da), kommentarer er forøvrig veldig oppmuntrende og motiverende ;-)
Du finner meg på Facebook HER, og vil du dele meg på siden deres er det jo kjempesnilt.

1 kommentar:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)