17. feb. 2013

Hvem står bak denne bloggen :-)

Velkomen hit til bloggen min...


...mitt samlested for mine aktiviteter og ideer på kjøkkenet og i Kjøkkenhagen.
Har alltid vært opptatt av å sanke, lage og konservere mat.

Har aldri greid å følge en oppskrift til punkt å prikke men elsker å la meg inspirere.
 Jeg liker ikke sløsing!!! alt skal brukes ;-)
- er det ikke mulig så skal det i hønebøtta og ikke i søpla :-)

Det er i mange år jeg har fått kommentarer som 'du må skrive ned oppskriften på det du lager' og 'kan jeg få oppskriften ?' , uten tvil fordi jeg aldri finner igjen en oppskrift eller lager noe to ganger og det er jo dumt når noe er virkelig godt ;-)  Det er særlig i bruk av rester hvor familie og venner noen ganger blir forbløffet, derfor var ideen å lage en blogg med restemat, men det er nå blitt en blogg om mat  :-)

 Jeg håper dere er mange som vil kikke innom og gjerne prøve ut oppskrifter eller 'ideer' som jeg ofte kaller det, det er jo sjelden viktig om man har 3 eller 4 tomater i en gryte eller kutter ut poteter til fordel for en grønnsak ;-) Ikke minst håper jeg at den kommer til nytte for mine tre barn :-)

Har dere tid så legg igjen en kommentar til stor glede og inspirasjon for meg :-)

Bruker dere en ide eller oppskrift herifra i deres egen blogg,
 setter jeg stor pris på en link tilbake,
på samme måte som jeg prøver å linke til andres blogger,
 når jeg har vært og hentet inspirasjon ;-)

Hvem er jeg ? 
Vanskelig spørsmål, men kort fortalt :
Jente (har ikke helt blitt Madame enda) som har begynt på 40-åra,
vokst opp på østlandet.
Bor i Frankrike med mine tre tenåringer,
4 hester ,  andmor hund og  katt for ikke å nevne kaniner,
forøyeblikket ingen høner, men de kommer nok snart.


...elsker og lage mat ;-)


Veldig sta og optimistisk (tenker da på kjøkkenhagen).
Bor i Frankrike og er veldig glad for det valget :-)


Jeg har vokst opp på Østlandet i Fet Kommune, på gård,  ikke så langt unna Oslo.
Begynte å hjelpe til med kakebaking og pynting fra jeg var 4 år gammel,
mamma glemmer aldri når jeg hadde kruspersille på bløtkake eller tomatfisk på pizzaen...
når jeg var litt over 7 og gikk hjem etter endt skoledag, lagde jeg middag til mine yrkesaktive foreldre,
og det hver dag, bare elsket og lage mat og allerede da av det som var å finne i kjøleskapet...
Litt engstelige foreldre som tenkte på den store kjøkkenkniven,
men fornuftige som de var så passet de på at den var skarp,
da er det ikke så fort gjodt at den glipper (også bodde farmor i samme huset ;-) )
Begynte tidlig med kaninavl...






Så ville tilfeldighetene det slik at jeg flyttet med familien til Frankrike i 2000,
ikke langt fra Carcassonne i Aude, Languedoc-Roussillon,
med da tre små fra 0-3 1/2 år.

Livet kan være ganske travelt med tre unger, jobb i Norge og ett hus under bygging...
Litt for tøft, men man er da så ung :-)

Etter noen år ble jeg boende her alene med tre barn, ett hus som aldri blir ferdig, har skjønt at det er noe som er viktigere enn stort hus, 'liksom' penger og 'liksom' venner som kommer på fin middag ;-)

Nemlig barnas oppvekst, de små tingene i livet, jeg har funnet gleden i f.eks. en liten ting som de første jordbærene, frukt fra egne trær, tomater fra egen hage, at den livredde hesten min følger meg overalt...
Ja, listen er lang...



Det sies at man er lykkeligere uten penger enn med masse penger,
men litt må man ha for å holde hodet over vannet, og vi har vel akkurat hodet over vannskorpa ;-)
Fordelen med å bo i Frankrike er at det som er kjempeluksus i Norge er overkommelig her, med tanke på mat ;-) Du finner derfor veldig varierte oppskrifter her på bloggen min, det som mangler av dyre kjøpte krydderurter i potte og , dyrt salt og dyre oljer osv. det tar jeg igjen med det som finnes i naturen..
husk at det er mye mer glede i en gratis blomsterbukett fra hagen eller skogen,
 enn en som er kjøpt i en butikk for å være vakker på bordet mer enn det var en god tanke bak...
-dårlig erfaring ;-)

I flere år har jeg leid ut rom B&B med middagsservering, på Fransk: 'Chambres et Table d'hôtes'.
En herlig erfaring som har gitt meg mye på kokkefronten,
mange koselige kommentarer i gjesteboka :-)




De siste to-tre åra har jeg leid ut B&B delen som selvstendig leilighet for å ha tid til barna, dyra og grønnsakshagen, det passer dårlig å være opptatt med middagslaging til 15 personer når barna skal ha hjelp til lekser og når det er sengetid : gå i seng ;-)

Stedet er nå så godt som solgt og vi har funnet et lite
'mellomlandings' hus i en lite 'village'
ikke langt unna.



Matlaging har vært en del av mitt liv siden jeg var så liten jeg kan huske.
En interesse som blir sterkere og sterkere med årene.
Har alltid vært opptatt av å sanke, lage og konservere mat,
 har aldri greid å følge en oppskrift til punkt å prikke.


 Elsker å la meg inspirere av kokebøker, 
for ikke å glemme kokkeprogrammer på TV
; og nå i vår moderne verden: blogger!

Sparer på en masse oppskrifter, men finner dem aldri når jeg skal lage noe..
 I de senere åra med tre ungdommer, dårlig økonomi og et litt annet syn på verden vi lever i...
 Har jeg blitt veldig opptatt (nødt til) av å holde ett matbudsjett,  jeg liker ikke sløsing!!! alt skal brukes ;-)

...og er det ikke mulig så skal det i hønebøtta og ikke i søpla :-)

En ting som er blitt mer viktig og synlig i matlaginga er et sunnere kosthold og mindre fett og sukker...
-det har i mange år vært slik att enhver rett er utrolig god med rikelig med smør og fløte og det er ikke usant, men det er utrolig hvor godt det kan være uten så mye 'saus' også ;-)
Det er derfor på bloggen få veldig fete oppskrifter, men noen finner du ...

Fra sommeren 2013 har jeg endret enda litt til,
 heretter blir det mer 'riktig' fett i maten og lite eller helst uten gluten og sukker...
Hvis mulig enda mer grønnsaker...

Er veldig glad i og opptatt av grønnsaker i kostholdet, her i Frankrike er det helt vanlig å ha grønnsaker istedetfor poteter/pasta/ris, og ikke bare servere det ved siden av, eimot er det brød til alle måltid ;-) Jeg synes det er vanskelig å se hvor mye grønt vi spiser på en dag og har derfor prøvd å legge litt fokus på det, artikkelene med meny finner du på siden her...  5-om-dagen :-)


Vi har egen grønnsakshage, kaniner og høner.
Mye viltkjøtt på menyen takket være jegeren min.




 Andre interesser er tenåringene mine og skolearbeidet/utdannelsen deres,


 og sist men ikke minst hestene våre :-)


Lurer dere på noe, så elsker jeg spørsmål og kommentarer :-)
-som alle andre...

Velkommen tilbake :-)

 

Facebook siden for Matbloggen, en liten liker ???

5-om-dagen på Facebook, legg igjen ett lite spor da vel ???


Her er ett 1-års innlegg fra den første bloggen min på matprat, hvis dere vil lese mere bla bla...


5 kommentarer:

  1. Det så veldig fint ut, hva er billig:)
    Mvh
    Liza

    SvarSlett
  2. Merci :-)

    Med kursen i dag ca 3.750.000,- + notar , og det er reperasjoner ting og tang å gjøre ferdig...

    SvarSlett
  3. Og her ble jeg sittende.....
    Hege, for en fin blogg du har, og for en flott dame! :)
    Dette slottet ser jo helt fortreffelig ut, det traff meg litt i hjertet, jeg er midt i en liten "krise" (hvisker), og har i mange år hatt en drøm om å selge alt og reise til utlandet. Min dag kommer nok, og det er selvsagt synd man ikke har noen millioner liggende og slenge når en skulle trenge dem som mest.

    Jeg har lagt til en link til bloggen din hos meg (vet ikke om jeg får til bloggrull på blogg.no), og skal selvsagt linke til deg når jeg finner inspirasjon her. Og en gang i blant når jeg selv har lite og melde så kan jeg lenke direkte til et av dine fine innlegg.

    Goklem, Trine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig kommentar :-)

      -ser jeg må oppdatere innledningen litt ;-)

      Har endelig klart å selge (vel krysser fingrene en mnd til før endelig signatur hos Notaren... Det er ett stort hus med masse uferdige hjørner og ikke helt slott, men ett fantastisk flott sted , så jeg blir i området men går fra 500 kvadrat til 50 hihi

      Håper på masse tid til matlaging, kjøkkenhagen, hester og de andre dyra mine :-)

      Anbefaler alle å ta noen år eller resten av livet i utlandet :-)

      Klem til deg også :-)

      Slett
  4. Jeg hadde også tenkt å flytte til Frankrike, er francofil, men landet har enorme politisk problemer (bla den massive illegale innvandringen) så det blir Danmark istedet! Men herlig blogg. lager også mat fra bunnen av, selv om jeg er sliten etter jobb står jeg en til en og en halv time på kjøkkenet og lager måltider alle liker.
    Klarer ikke ferdigmat.
    A bientot, peutetre.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)