13. aug. 2013

Solbærsaft - Solbærsirup

Saft, sukker, vann er de helt enkle ingrediensene som skal til,
 ved koking av solbærsirup eller solbærsaft.

Av utstyr trenger du en stor kjele, stor bolle, sil og et rent kjøkkenhåndkle...
...eller saftkoker og bolle.

Til oppbevaring er det best med mørke glassflasker.




Fikk en flott bok til årets bursdag som helt enkelt heter Solbær, den er laget av Mølstad, Kristiansen og Sveinsen og utgitt på Messel Forlag / Tun Forlag.

...den handler om solbær :-P

...faktisk om alt fra dyrking til oppskrifter og helse.

For ikke å gjengi boken kommer her litt informasjon fra den Franske Wikipedia:
Cassis er det franske navnet på solbær.
Det er frukt med lite karbohydrater og sukker.
Høyt innhold av vitamin C  og C2, +/- 200 mg i 100 g frukt.
Flere B vitaminer.
Vitamin A.
Totalt 55 kalorier pr 100 gram.
Inneholder mineralene: potassium, kalcium, magnesium, jern, phosphore, sodium, zink og cuivre.
Russland produserer mest solbær i verden, med Frankrike på 4. plass.
I historien hører man ikke om solbær før på 1200-tallet.


Nå er ikke solbærsaft og gele helt ukjent for meg siden jeg er vokst opp med solbær og ripsbusker, men kan ikke huske at vi brukte det til mye annet og det var morsomt å se oppskrifter på alt mulig...

Jeg har noen busker med solbær, 
noen busker med en solbær-stikkelsbær variant og ripsbusker.
Nå er bærene plukket og jeg har fått prøvd meg på solbær i alle varianter,
 gele oppskriften min fra i fjor, som du finner HER,
 får lov til å forbli aller best!



... men det kommer mange nye oppskrifter (ideer) her fremover som er inspirert av boken.
 Jeg ender som vanlig opp med andre resultater så jeg skal ikke si at jeg har prøvd ut oppskriftene ;-) , forøvrig er du interesert i eller har du solbærbusker så er boken et 'must'...

At solbærblader er kjent som ett betennelseshemmende middel og er bra for leddgikt m.m. det hviste jeg allerede og det kommer i ett eget innlegg, men ikke nøl med å tørke blader til urtelageret ;-)

Her kommer min fremgangsmåte for å koke saft av bærene som videre kan kokes med sukker til sirup.

Du trenger:

Solbær
Vann
Kjele
Stor bolle
Dørslag
Rent kjøkkenhåndkle

Ha bærene i en stor kjele, tilsett vann så det nesten dekker bærene, helst 1 del vann til 2 deler bær (veies).
(mine var nedfrosset siden jeg ikke kunne gjøre det når de var nyplukket)
 

Kok opp og la koke noen minutter til bærene blir litt blekere.
Skum av.

La bærene stå og trekke noen timer eller over natten.
Bruk en (høy) bolle med ett dørslag til å sile av saften, legg kjøkkenhåndkle over.


Helle saft og bær forsiktig i 'silen' og la det renne godt av seg, trykk bæra sammen for å skvise ut saft.
Til sutt samler du kantene på håndkle og lager ett knytte, du kan nå vri mere saft ut av bærene.





Jeg lot det være igjen litt saft i bærene og brukte dem i flere desserter, kommer snart på bloggen ;-)




Nå har du en ren solbærsaft, litt oppblandet med vann (kan kokes inn).


Denne kan brukes som den er i en rekke oppskrifter fra desserter, kaker, sauser og marinader.
det anbefales isåfall å fryse den ned, da holdbarheten uten sukker er kort.
Jeg frøs ned en del i isterningsposer for senere bruk i f.eks. sauser.




Deretter kokte jeg sirup på resten, 
de fleste oppskriftene inneholder litt sukker for å veie opp mot den sure siden av bæret.
 I tilegg blir holdbarheten forlenget.

NB! Har du saftkoker så hvet jeg ikke hvordan det gjøres,
rent bortsett fra av at det er vann som koker i bunnen, 
bærene has i kurven og saften renner ut igjennom en tut...

Du trenger:

Solbærsaft
Sukker
Kjele
Rene steriliserte flasker (mørkt glass)


Mål opp saften og tilsett 1/3 del av vekten i sukker (f.eks. til 1 liter saft brukte jeg 300 g sukker)
Vil du ha den veldig søt bruker du mer sukker.
Jeg brukte brunt sukker i håp og tro om at det er litt sunnere...

Kok opp og la koke inn til blandingen er blitt litt tykkere, 
jo lenger du koker og jo tykkere den blir jo mer konsentrert blir også sirupen.

Hell den kokende sirupen på varme flasker, 
fyll de helt opp og skru på korken.
Sett de på hodet i minst 24 timer, ikke rør,  for å få ut eventuell luft.
Flaskene kan nå lagres :-)

Følg med for oppskrifter på solbærlikør, eddik, desserter, marinade og sauser.


Ser du etter en oppskrift på Gele, se HER, 
det er den mest vellykede gelen jeg har laget ;-)

...vil du lage solbær-eddik se HER,

og Solbærlikør - Creme de Cassis finner du HER.



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


4 kommentarer:

  1. Så flott blogg du har!
    Og takk for oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha og bare hyggelig hvis du bruker oppskriftene mine :-)

      -fint bloggprosjekt du har du også, så jeg har lagt deg til bloggrullen min ;-)

      Slett
  2. Har du noen tips til ripsgele som ikke ble stiv, hva kan den brukes til???Første gang jeg mislykket totalt. Har laget ripsgele hvert år i uminnelige tider. Håper på tips

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så kjedelig men det hender vel minst en gang i livet...

      Du kan koke opp igjen å bruke gelatinpulver/agar-agar, men tror det har dårligere holdbarhet, elles er jo det tradisjonelle svaret saft...

      Ved bruk av gelatin er det jo fltte desserter med vaniljesaus til, eller snu det op ned å bruke som saus (tyknet med potetmel) til vanilje, mandelpudding etc. Saus kan også brukes til andre desserter.
      Saften er kjempegod i marinader og saus (gjør ikke noe at den er søt).

      Kommer ikke på noe helt utradisjonelt og genialt akkurat nå, men håper du ble litt inspirert, lykke til!


      MVH Hege

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)