19. juli 2012

Solbær-rips gele

Et av minnene fra barndommen er store solbær og ripsbusker :-)

Alle bærene ble plukket og kokt i saftkoker til gele,
ved siden av villbringbærsyltetøy og rørt jordbær var det nok til hele vinteren.

Det er vel ikke da så rart at jeg i egen hage prøver å få til bærbusker,
 nå etter noen år fikk jeg endelig litt mer bær enn bare til fuglene :-)

En annen ting jeg husker er at med saftkoker er det veldig vanskelig å få gele ordentlig stiv,
jeg har derfor ikke gått til innkjøp av en slik en.
Men hadde jeg hatt maaange bær så tror jeg at jeg ville laget saft ;-)

Siden jeg har god tro på franske kokkekunster
(særlig de gamle tradisjonelle)
brukte jeg en fransk lokal kokebok som utgangspunkt for å lage gele.

Første trinn er å plukke bærene ;-)
Du bør få med en god mengde umodne bær siden disse har mye stivelse i seg.



Bærene has i en kjele, det er bare fint med litt blader.

 1 dl vann per kg bær.

Siden jeg ikke hadde umodne bær,  tilsatte jeg 1/2 dl sitronsaft til en kg bær.
(eplekart er også en god kilde til pektin - stivelse)

Kok opp og la koke i ca 3 minutter.

Sil blandingen igjennom en finmasket sil eller et kjøkkenhåndkle.
  når den er litt avkjølt presses all saften ut av bæra.
 Det er derfor lettest med ett håndkle som du kan lage ett knytte av og vri rundt for å presse saften ut...



Når blandingen er silt veies den,
 lik mengde sukker tilsettes (gjerne sukkerbiter).

Blandingen skal nå kokes opp igjen og bli til gele ;-)

Kok i ca 12-15 min,
test blandingen ved å dyppe en teskje i saften, 
den siste dråpen skal bli hengende igjen og forme en dråpe. 
Hvis ikke koker du litt til.

Blandingen må IKKE koke mer enn 18 minutter !

Verdens beste gele er ferdig  :-)
-må gjerne prøvesmakes med nystekte vafler og rømme :-)

Nå har du selvfølgelig funnet frem rene glass og sterilisert dem (og lokkene) i kokende vann, 
tørket av dem og satt dem klare til å bli fylt...

Fyll syltetøyglassene bredfulle, 
pass på at kanten fortsatt er ren, 
sett på lokket og sett glassene på hodet for å få ut eventuel luft. 
La de stå på hodet til de er avkjølt (minst 24 timer uten å røre),
 sett dem i kjeller/bod: mørkt og kjølig.




Gele kan du lage av mange forskjellige bær/frukt,
 f.eks. bringbær, druer, epler, aprikoser...

Lykke til med årets saftkoking :-)



9 kommentarer:

  1. Heisann, ;) Nå har jeg laget både sirup og gele (ble veldig bra!) med dine oppskrifter, snart ute på bloggen. Håper det er greit at jeg kopierer oppskriftene? Jeg linker til din blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hei :-)

      Kjempegøy at du vil kopiere dem og takk for linken ;-)

      Slett
  2. Hei!
    Har idag laget ripsgelè etter din oppskrift her, og jeg må si at som amatør og til min første gang å være
    har du virkelig forklart det på en idiotsikker måte, slik at selv jeg fikk nydelig gelè!
    Tusen, tusen takk!! ^_^

    SvarSlett
  3. Hei! Ripsgele er noe av det aller beste jeg vet om, men har ikke tenkt på at man kan blande solbær i også. Skal prøves! Men jeg lurer på om du vet om denne oppskriften også kan brukes til stikkelsbær? Har en busk som fuglene stort sett får ha i fred, men har egentlig lyst å lære å lage noe av dem også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde gå fint, men har ikke selv testet det.

      Lykke til :)

      Slett
  4. Hei! Jeg har alltid laget ripsgele. I år hadde jeg ikke mye bær men la til solbærene etter at jeg fant din oppskrift. Brukte litt sitrondråper fordi bærene var modne. Resultatet ble perfekt. Takk for at du delte denne oppskrifter. Ha en fin dag. Mvh Åsne Emilie Vit Leer

    SvarSlett
  5. Har du ikke sukker i geleen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, joda ;) det stâr litt langt nede i teksten : Når blandingen er silt veies den,
      lik mengde sukker tilsettes (gjerne sukkerbiter). Lykke til!

      Slett
  6. Testa oppskrifta di nå. Funka flott! Nydelig rips/solbærgelé

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)