11. nov. 2017

Step 4 : Gjester, invitasjoner

Denne delen av planleggingen må du bestemme selv ;-)

Alle ansatte, medlemmer, familie og/eller venner, kanskje venner av venner osv, eller helt moderne invitere ukjente via Internett.

På forhånd må du bestemme hvor mange gjester du kan invitere eller hva er minimum, for eksempel ved betalt catering og leie av lokale. Sett opp en liste og noter dine kriterier i den ene eller andre retningen.

Invitasjonen:

  • sendes ut 'når' dato-x mnd/uker før ...
  • håndlaget-kjøpt-finne på Internett etc.
  • annonse-sendes i post-leveres personlig e.l.
  • innhold
Når skal en invitasjon gis ?
Rett før en begivenhet eller lang tid før ? Det kommer igjen an på hva du inviterer til. Bryllup, dåp og konfirmasjon er typiske anledninger hvor man sender ut invitasjonen tidlig, kanskje flere måneder på forhånd for at gjestene kan sette av datoen. Nyttårsfest og julebord etc. kan det også være lurt å være tidlig ute hvis de inviterte ikke allerede er klar over festen og setter av dagen uansett. Halloween, 17. mai o.l. er dager hvor alle (?) vet at noe skal arrangeres og det er ofte programmet de venter på. Bursdagsfesten, høst, vår -fester er mer individuelt og du gjør som du føler for i forhold til dine planer.

Kjøpe invitasjon ? eller lage invitasjonen?
Mange fristende, flotte invitasjoner ferdig skrevet å få kjøpt. Ikke veldig personlig men du kan jo alltids føye til noen ord, og butikken får litt mer omsetning. Hjemmelaget er selvfølgelig kjempeflott og personlig, blir sjelden så skinnende pent som kjøpt, men ingen kan si at du ikke har lagt sjelen i arrangementet. Ikke vær naiv, det er masse jobb! På internett finner du mange alternativer som du kan justere til eget ønske. Da er det bare å ta ett valg!

Ta stilling til om du personlig skal dele ut invitasjonene, sende de i posten, ringe opp å høre om de er mottatt, slås opp på oppslagstavler.
Er det ett arrangement åpent for alle, eller alle på jobben, alle i området etc. kan det være aktuelt å annonsere for det ved å henge opp plakater, annonse i aviser, m.m.
Sosiale medier er i dag nesten et must, det er bare å lage en 'event' på Facebook, legge til de som er invitert og deretter kan du minne på og kommunisere med gruppen gjester. F.eks. kan noen ta med stoler ? en rød sløyfe ? etc.

Før du lager invitasjon må du vite når, hvor, klokkeslett, tema eller ikke, pris eller ikke, eventuelt antrekk, påmeldingsfrist og sikkert flere punkter etter som hva du inviterer til. Hva skal stå på invitasjonen!


Fortsatt god planlegging :-)


Step 1 : Lag en oversikt HER
Step 2 : Valg av sted/lokale HER
Step 3 : Program/Agenda HER
Step 5 : Budsjett i neste artikkel.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)