27. feb. 2014

Paleo Brød

Har du prøvd Steinalderbrødet jeg la ut oppskrift på ?
Denne varianten kaller jeg Paleo brød,
da det er helt uten korn og forbudte paleogreier...

-reultatet er likt med eller uten korn i brødet...

Disse brødene er så gode at de kunne blitt kalt kake,
men siden det her i Franrike er synd å ikke spise brød til måltidet,
kaller jeg det brød så kommer vi oss igjennom denne utfordringen uten familieproblemer ;-)


2 Paleo Brød


150 g frø

300 g nøtter
200 g tørket frukt
250 g kokos
1 ts salt
100 g fett
10 egg
2 dl kraft


Fordelingen av mengder kan variere, jo søtere du vi ha brødet jo mer tørket frukt og kokos osv.
Frø må males, jeg brukte Linfrø, sesamfrø og fiberhusk(phsyllium frø) i forholdet 60-60-30.
Nøtter (mandler-hasselnøtter-valnøtter) og tørket frukt (aprikos-gojibær-svisker-fikener) maler jeg sammen i kjøkkenmaskinen.
Ha malte frø, nøtteblandingen, kokos, salt, fett i en bolle (en eltemaskin er ikke dumt).
Rør inn eggene og spe med kraft til en passe konsistens.
Deigen skal være fastere-tørrerer enn en vanlig brøddeig,
men løs nok til å håndteres.

Ha deigen i to bakepapirkledde, smurte brødformer.

Stekes på 160 grader i en drøy time,
sjekk med kniv eller bakepinne.




Nytes som den er eller med pålegg.

Brødet er veldig mektig og en skive til måltidet holder,
 for ikke å overskride dagsporsjonen av frø og nøtter.

Neste gang blir det med gulrot :-)



En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)




2 kommentarer:

  1. Hvilken kraft bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker som regel kjøttkraft, men du kan bruke hva du har eller rett og slett vann...
      Lagd som kake er det jo bedre med vann eller vannkefir ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)