10. jan. 2014

Sunne kostholds-planer for 2014

 Nå er første del av Januar over og det er på tide å se på kostvanene igjen.

Flere grunner til det enten vi er sylslanke, runde, trener eller ikke trener... 

De fleste av oss har sikkert noen gode nyttårsforsetter om å bli litt sunnere,
som har vært umulig å starte på med alle matrestene etter jul og nyttår,
og kanskje også noen juletrefester osv nå i begynnelsen av januar.

Uansett grunn bør vi alle spise så sunt vi kan,
 og også sløse så lite som mulig med matressursene våre ;-)

Jeg vil derfor forsøke å sette opp en ukesmeny for ukene fremover.


For dere som er interessert summerer jeg her opp det jeg kommer på ;-)
 av mine uskrevne leveregler eller ideer om sunn kost osv.

...og er dere enig i noen av dem så følg med da vel :-)


Alle innspill-kommentarer til mine meninger er selvfølgelig hjertlig velkomne,
jeg er veldig åpen for revurderinger osv.

Det vil også komme egne innlegg om hvordan du lager vann-frukt kefir, kombucha, surdeig, melkesyregjæring og andre sunne ideer som bør vurderes i kostholdet.

Jeg prøver å leve sunt hele året,
det sier jo seg selv med navnet på bloggen,
og synes selv jeg er ganske flink ;-)

...må alikevel understreke at jeg ikke sier nei-takk til noe godt,
 ikke lever jeg slavisk etter den ene eller andre dietten...

...er vel heller på evig jakt etter det mest fornuftige kostholdet,
uten at noen kan bevise at det er det ene eller andre,
 og heller ikke at det er det samme for alle...

Det jeg tror på (med rom for forandringer) er:


-lavt inntak av karbohydrater som sukker og korn...
-lite eller ikke noen usunne fettkilder...
-mye grønnsaker og ikke minst grønnsaker istedetfor potet og pasta...
-smør, ost og yoghurt istedetfor melk...
-vann, kombucha og vannkefir som drikke...
-kaffe uten sukker og melk og mørk sjokolade, helst hjemmelaget...
-minst 5 om dagen, helst 7-8...
-så naturlig mat som mulig, hjemmelaget...
-ikke alle tåler like mye av de samme matkildene, blodtypedietten...



Som nevnt tidligere på bloggen har jeg ikke budsjett til å leve biologisk, 
men kjøper det når jeg kan, 
samt at enkelte ting som f.eks mel prioriterer jeg å kjøpe biologisk.

Mest mulig glutenfritt og sukkerfritt.

Ikke fritere maten.

Jeg bruker svinekjøtt fordi det er veldig rimelig og godt,
 selvom jeg er av den oppfatning at det bør brukes mindre...

Jeg prøver å bruke grønnsaker som hører til årstiden, 
da disse er som oftest kortreist og derfor har fler vitaminer inntakt.

Når man ikke har ferske grønnsaker er frosne ett godt alternativt.

Jeg bruker smør, fløte/creme fraiche, olivenolje og raspolje samt fett fra dyr,
i den tro at kroppen skiller ut det vi ikke trenger,
 istedet for å desperat spare på det lille den får i såkalte 'lovehandels'...

Jeg er imot slankekurer da jeg mener kroppen legger seg på en normal  vekt,
 hvis kostholdet er riktig og man er i normal bevegelse.

Jeg er veldig imot drikker som cola etc og også godterier,
derimot lager jeg gjerne eget småsnacks og kaker.
-serverer heller tenåringene mine litt vin, øl eller aller helst vannkefir...

Jeg er opptatt av å få vitaminer og mineraler igjennom maten,
og er imot vitamintilskudd som dekker alt,
er derimot posetiv til tilskudd av bl.a. magnesium og omega 3...

For min egen del skal jeg prøve å gå mer tur,
samt forsøke litt yoga - stretching.
Tror de fleste av oss beveger oss for lite,
selvom jeg stadig ser supersporty mennesker også...
...som jeg selvfølgelig beundrer litte granne ;-)

Ønsker alle ett riktig godt og sunt 2014 :-)

-for dere som er ivrige og vil ha litt lesestoff før jeg har ferdig første ukesmeny,
 så finner dere HER mitt 5-om dagen prosjekt.


En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :

 -alle nye innlegg blir satt opp der...
I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)