15. okt. 2013

Lever i Fløtesaus

...som alle liker,
tilogmed de som ikke visste de likte lever ;-)




Du trenger:

Lever fra lam (eller det du får tak i)
(ca 80-100 gram per porsjon),
 fløte, salt og pepper: 



Skjær lever i biter og stek disse  i smør,
 tilsett 1-2 ss hvetemel  og rør så alt blander seg godt,
hell over 2-3 dl melk/fløte (ca 1/2 dl per porsjon)og kok opp.

 I prinsippet trengs det ikke hvetemel hvis du bruker fløte,
men med melk er det best å ha i litt (kan selvfølgelig bruke potetmel),
så det er fullt mulig å lage dette glutenfritt.
Hvis man er veldig skeptisk til lever kan man godt bruke bacon og løk for å få litt annen smak.
Jeg liker å servere slik sausemat med ris, couscous eller poteter for å kunne nyte sausen ordentlig.
Asparges, grønne bønner eller erter gir retten litt fristende farger ;-)

Sunn Hjemmelaget Middag på 10 minutter !

Bon Appètit !








En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

 I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

9 kommentarer:

  1. Jeg har såååå lyst til å like lever, for det er jo så sunt, spesielt for oss med B12-mangel. Og jeg elsker jo grov leverpostei. Snublet over lammelever på Meny og tok med meg en pakke hjem, men uansett hva jeg gjorde med den så syntes jeg det smakte blod. Prøvde først en somalisk rett med både hvitløk, ingefær, chili og lime, som liksom skulle være det beste av det beste av lever-retter. Grusomt! Så forsøkte jeg et tips om å legge leverbitene i vann med eddik for å mørne det, før jeg lagde stroganoff med lever. Smakte fremdeles som om jeg hadde bitt meg i tunga. Men men, jeg gjorde et tappert forsøk. Heldige deg som klarer å spise det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd :-(
      Du har iallefall prøvd, det er mange nok som ikke en gang prøver, lagde grove leverposteier i går, så oppskrift kommer på det ;-)
      B12 mangel er vel typisk vegetarianerproblem...
      jeg har en super fransk side som skriver om vit-min-etc, jeg limer inn linken, dessverre er det skrevet på fransk , men du/dere kan kansje bruke ett oversettelsesprogram, summasumarum konkluderer de med å ta tilskudd, men at det i noen tilfeller kan finnes i alger som spirulina og f.eks. topinambor (? hva het den igjen..) inneholder noe som får kroppen selv til å produsere B12...
      Interesant lesning ihvertfall: http://vegecru.com/vitamine-b12

      Håper du en gang finner en leverrett du liker :-)

      Slett
    2. Jeg har hatt B12 mangel i mange år, uansett hvilket kosthold jeg har hatt. Vegetarianer har jeg aldri vært. Tarmen min tar det tydeligvis ikke opp, så jeg må ha sprøyter hver tredje måned. Har aldri fått noen god forklaring fra legene. Trening ser ut til å tappe lagrene totalt. Søsteren min må også ha sprøyter for å holde energinivået oppe, og pappa gikk også på dem en periode, så mulig det er noe arvelig. Skal ta en titt på linken din og se om jeg husker noe av skolefransken min ;)

      Slett
    3. Høres ikke morsomt ut...

      Jeg leser om melkesyregjæring om dagen og det som står i forskjellige artikler høres ut som kan være veldig bra for ditt tilfelle, eller ikke skade å prøve...

      Lykke til videre i alle fall så kommer det nok en løsning en dag :-)

      Slett
  2. Jeg var fra jeg var liten ikke mye fan av stekt lever, men da jeg fikk varianten over ble jeg hekta. Tror ikke det er nødvendig å bekymre seg for at leverstrimlene blir seige, hvis de ikke blir stekt for lenge. Akkurat som biff, jo lengre stek jo mer skosåle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Merci :-)

      Pussig at lever er sammenlignet med skosåle, jeg synes alltid den er helt grei ....
      I går spiste vi det til lunsj og jeg stekte hele skiva hel som den kom fra butikken, smakene blir mindre gjemt bort, men godt og aldeles ikke seig...

      Det er flere matvarer som er møre ved litt steking , så harde ved middels lang steking, for så å bli møre ved langtidskoking som gryter etc.

      Ha en fin dag ;-)

      Slett
  3. Så enkelt og så deilig!! Både jeg og toåringen forspise oss til middag i dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. En av mine favoritter , takk for tilbakemelding :-)

      Slett
  4. Legg leverbitene i melk en time 😊👍

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)