30. mai 2013

Kjøkkenhagen Min siste halvdel av Mai 2013

Ikke så mye forandringer, 
men  litt mer har det blitt plantet.

De plantene som ikke trenger varme har vokst, 
men f.eks. tomater som trenger varme står på stedet hvil :-)

Vi er mange som benytter den aller minste solstråle til viktige gjøremål ute, bare se på denne karen :-)
 



 Planter som er kjøpt og plantet omtrent 20. Mai, dvs 2. pinsedag som er blomstermarked.
Det ble paprika, auberginer, mer tomater og mer salat.
Det var nok å bære på for meg, mannen i huset og jentene :-)



Etter å ha flyttet på mesteparten av kompostjorda, var det fortsatt mye igjen, den er blitt to rader hvorav den ene er fyt med løk og det er sådd gulrot og reddiker på hver side.

 

 Etter en tur på hagesenteret ble det flere tagetes,
 som beskytter mot sykdommer og uønskede udyr pga en olje de har i røttene.
Det ble også camomilleblomst og en stevia, som skal prøves som sukkererstatning,
og det virker ;-) eldstejenta spiser blader som sukkertøy...
-litt bitter smak men absoulutt en smak av søtt...


Potetene synes været er perfekt og vokser så fort at de stakkars salatene ++ 
som jeg plantet innimellom må sloss om plassen.

Broccolien var høy nok til å få fine vokseforhold.

Gulrøttene trives, og jeg kan allerede nå tynne de og spise de små som fjernes :-)





I forrige oppdatering fra kjøkkenhagen kunne dere lese at jeg sådde aspargesbønner og mais,ca. 8. Mai
De trenger en viss varme for å spire og vokse seg fine,
Det ble også plass til en rad med mais, dvs 3 rader på ca 10 meter med bønner og en rad med mais.
Disse ble dekket av en duk som jeg fjernet 26. Mai, da begynte spirene og løfte duken.

Veldig ujevn spiring på bønnene, mens maisen var jevn og fin.



 

I pallebeddet som jeg lagde 8. mai og sådde bl.a. basilikum og persille begynner det å spire,
 men der lar jeg duken ligge litt lenger :-)



De aller søteste gode nyhetene er jordbærene, 
masse jordbær som blir spist av ivrige jenter etter skolen hver dag, enten det regner eller ikke.
De har fått en omgang med gjødsel.



Det er nok veldig usikkert om de noen gang klarer å komme helt inn på kjøkkenet :-)

Ellers er morellene nesten modne, de forsvinner også halvferdige rett i munnen,
men jeg har overbevist meg selv om at det viktigste er at alle har litt glede ute i hagen ;-)


Ellers er det både pærer, epler og fersken på vei, de har fått en kraftigere behandlig (men biologisk) da de har alle en sykdom på bladene, tror det er helt obligatorisk her i syd, det samme med vinstokkene så får jeg håpe det har hjulpet, for det er fullt av små drueklaser.


 


Ellers er rosene begynt å springe ut og de blir snart til både rosesukker, 
gele og det vi måtte finne på,
 følg med på bloggen for oppskrifter med roser.





Det har blitt tid til både plenklipp og kantklipping, 
fikk heldigvis hjelp av den store grønne mannen ;-)

Selv med masse ugress, er hagen i mai ett herlig syn, bare se her:



 En nysgjerrig tilskuer:



Artisjokker er en grønnsaksplante som gjør seg fantastisk godt i blomsterbedd, de er flotte å se på hele året, du kan høste fruktene og hvis du ikke gjør det blir de til fantastiske blomster.


Lavendel er en annen praktfull plante som jeg bruker som små hekker,
blader og blomster kan brukes som smak i desserter og kaker,
du kan lage luktposer og det er bl.a. som medesinsk bruk god mot forkjølelse.
Her har de begynt å få lange ferske skudd.


Timian bruker jeg mye i matlaging, samt i tekoppen.
Timian er en god betennelseshemmende urt.
Blomstene gjør seg godt i salater og som pynt på det meste.

Mynte har jeg masse av, jeg er ikke så flink til å bruke den, men bør nok tørke litt til te.
Mynten har jeg også brukt til å smaksette en kaninrett som du finner på bloggen, kjempegod og kan selvflgelig brukes med kylling. Oppskrift HER .



 Urtepottene er satt ikke så langt fra kjøkkenet, så de er flittig i bruk til matlaging og te.
Det morsommer er at jentene nå lager te om kvelden med melisse, 
som har samme beroligende egenskaper som camomille.


Nå er det sol på værmeldinga og jeg gleder meg til første del av Juni,
vi sees og ut og jobb i hagen :-)


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja det synes jeg og, ingen år er like så det blir artig og se hva som slår ann og fyller glassene i år :-)

      Ihvertfall har jeg ikke sett noen muldvarper enda,
      så det er ett godt tegn :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)