7. mai 2013

Micro Kake med Blomster

Å lage kake i microovnen er gøy og gjør det mulig å lage dessert veldig raskt,
uten å tenke på å varme opp ovnen, vaske visper osv.



De er gode men ville ikke vunnet en pris for beste kake,
for meg er de helt flotte som hverdagsdessert, 
men til gjester ville jeg stekt den i stekeovnen.

Ingrediensene er enkle og du kan variere smak veldig lettvint,
her kommer en morsom variant med blomster fra hagen: 

Løvetann og Ringblomst Kake


2 egg
 1 dl sukker
 2,5 dl mel med en ts bakepulver
 125 g smeltet smør
2 ss sitronsaft/vann
5 ringblomster
10 løvetannblomster (evt hestehov)
 3 ss sirup/honning : eller mer ;-)

Slik gjør du: Smelt smøret i micro'n mens du,
 visper sammen egg og sukker i en bolle  for hånd til det er godt blandet, 
ha i mel/bakepulver, mens du fortsetter å røre, 
vekselsvis med smør og sitronsaft,
 til en tykk homogen røre.

Bland inn kronbladene fra blomstene til slutt.



Ha sirup/honning i en form ( ca 1 liter)  som går i micro'n.


Hell røren i formen ha over plastfolie,
stikk noen hull i plasten og sett formen i micro'n på 4 min, full styrke.



Server gjerne med yoghurt, creme fraiche eller is til ;-) 
-og ett lite dryss med blomster...





Bon Appétit !


2 kommentarer:

  1. Dette var en kjempegod idé!!!! Så raskt og lettvint a gitt :-) Flere burde bruke microen til noe annet enn bare å tine brød... Det er et supert verktøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant ;-)

      Jeg er/var egentlig motstander av Micro, men til oppvarming av rester når det bare er litt (1 porsjon), til damping av brokkoli (og andre grønnsaker) er den faktisk best, ikke noe søl og oppvask heller...

      Tror vi er litt anti fordi det var snakk om stråling av maten/oss ??? , men det har jeg ikke hørt noe om de siste åra... uansett så er det jo begrenset i vanlig matlaging hvor mye vi får brukt den...

      ...til å tine annet enn brød synes jeg den er null forøvrig, går mye bedre i en bolle med vann... Til brød bruker jeg den nesten hver dag, slik har jeg ferskt brød hele uka :-)

      Anbefaler kaken som rask dessert, god men ikke fantastisk, ellers anbefaler jeg på det varmeste ;-) å prøve den på brokkoli, 500g/1 hode i 5-8 minutter med litt smør, hvitløk og salt... (ettersom hvor kokt du vil ha den), fantastisk grønn og god !!

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)