2. feb. 2013

Vårruller og Risnudler

 Til den kinesiske nyttårsaften synes jeg vi må spise kinamat :-) 
Siden det sto fisk på menyen ble det da vårruller med fisk og nudler med store reker og rekesaus...


 Først måtte det lages fyll til vårruller:
løk-fennikel-hvit fisk-tomatsaus med litt salt,pepper og soyasaus ble lett stekt i en stekepanne...


Så er det bare å rulle, hvert flak legges i litt lunkent vann, deretter 2 toppede ss fyll i hver, brett dem sammen, legg dem på stekebrett, pensles med olje,
 

  i ovnen på ca 200 grader til de er gylne (10-15 min)... serveres med salat...


Rekene ble skrelt, deretter kokte jeg kraft på skallet: brun hvitløk og løk i litt smør, tilsett rekeskallet og surr det godt før man har på litt vann, la det småkoke 15 min.
Sil kraften og kok den opp med sitronsaft og kokosmelk (kokes 10 min.)


Kok glassnudler i 2 min og sil av vannet, stek purre og paprikabiter i litt olje, tilsett nudlene: rør og stek:  pepper, 1 ss sukker og 2 ss eddik (riseddik e.l.) deretter litt soyasaus over. Ha på de store rekene bland godt og det er klart til servering.



Rekesausen serveres ved siden av...eller til fisk dagen etter,
men det er stor synd og ikke bruke rekeskallene ;-)



 ... voila en fiskerett som alle liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)