20. feb. 2013

Canard à l'Orange - Helstekt And med Appelsinsaus

Helstekt and i appelsinsaus på tradisjonelt fransk vis.


Er du så heldig å få en hel And inn på kjøkkenbenken er den franske klassikeren Canard à l'Orange ett godt alternativ, i følge min sønn har den ett kinesisk preg over seg ;-)

Ingredienser:



1 hel and (helst med innmat)

150 g sukker
0,75 dl (eplesider)eddik

 6 appelsiner
0,5 dl Grand Marnier (cognac)
100 g smør

2 oignon
2 carottes
1 båt hvitløk
timiankvist
2 laurbærblad
5 dl hvitvin

1 ss tomatpure
salt og pepper

1-2 appelsiner til pynt.

Fortvil ikke hvis du ikke har alle ingrediensene helt akkurat, jeg fikk ett veldig bra resultat med rosevin og sherry istedetfor hvitvin og grand marnier (en cognac-appelsin likør). Derimot så må det være appelsiner ;-)
Jeg brukte 4 ss tomatsaus istedetfor 1 ss konsentrert.
Bruk gjerne Andebryst eller lår istedetfor en hel and, sausen er den samme men stekingen av kjøttet blir kortere. Min and kom uten innmat...

Steking av And

Begynn med anda, plukk vekk fjærrester og gi den en vask, jeg skjærte vekk hode og vingene som var mindre pene... Ta vare på indmaten, hvis den fulgte med og eventuelle deler du skjærer bort som kan kokes kraft på. Bruk en gassflamme til å brenne vekk dun som sitter igjen, fjær plukkes vekk.



Legg den i en gryte som kan gå i stekeovnen, eller på ett stekebrett.


Gryte med lokk holder den saftigere, ta av lokket på slutten av steketiden.
Hvis du ikke har lokk, husk å snu den ofte og hell stekefett over flere ganger.
Blir den for fort mørk på toppen legg over aluminiumsfolie.

Stekes på 200 grader varmluft (eller 220 uten) i 1 - 2 timer.
En liten and på 1,5 kg ca 1t15min min kjempeand på 3,5 kg fikk to timer og var da godt stekt.




Du kan lage sausen med en gang å varme den opp eller vente til anda er nesten ferdig.

Appelsinsaus


Skjær innmat og eventuelt avskjær (rent) i biter.
Gulrot skjæres i rundinger.
Løk skjæres i skiver.

Stek innmat etc i en stor stekepanne, når det er brunet tilsettes: gulrot, løk, hvitløk (hel), timian, laurbærblad, brun godt og hell over vin og tilsett tomatpure. La koke ca 15 minutter.




 

Lag karamel av sukker og eddik. 
(Varmes opp sammen og kokes til det er tykt og gyllent).




Vask appelsinene, skjær forsiktig av appelsinskallet (ikke det hvite) og skjær i mindre strimler, eller bruk en grov rasp. Appelsinskallet skal nå kokes opp i vann for å få vekk den bitre smaken, sil av vannet.


Når karamellen er ferdig, har du i appelsinskallet,  sile kraften du kokte på innmat, gulrot etc. 
opp i kjelen med karamel.





Husk å røre, tilsett presset appelsinjus, 'grand marnier' og kok sausen inn.
Jeg hadde i en 'pastille' ,en slaks buljongterning på tørket blod fra høns, i mangel av innmat.

Når sausen er kokt inn, tas den av varmen og smøret røres inn.


Til servering har du nå flere muligheter, 
du kan skjære opp anda og legge pent på ett fat ,an(d)befales ;-) , 
eller servere den hel på ett fat og slite med oppskjæringa ved bordet. 
 Uansett er det fint om du kan varme opp bitene (eller hele anda)  i sausen, 
deretter ta de opp på fatet og servere sausen ved siden av.


Her ble det helt enkelt servert andebiter med saus ved siden av, 
det var ikke nødvendig da alle barna likte sausen ;-)

Det skal pyntes med ferske appelsinskiver !!!


I Frankrike serveres det ofte grønnsaker før eller etter og bare brød til selve kjøttet.

Jeg synes det gjør seg med litt grønne grønnsaker på tallerkenen, og i farten ble det litt grønn salat, 
sjelden den kommer sammen med hovedretten, men må ha blitt inspirert av min far ;-)
 forøvrig var den utrolig god med appelsinsausen til ...

Når jeg serverte denne som middag i 'Table d'Hôte'n min serverte jeg ris til, 
nydelige kontraster i farger.

Bon Appétit !


Når man steker en hel and blir det ofte litt rester, det fikk jeg også både andekjøtt og saus.


Resten av andekjøttet puttet jeg inni disse rundstykkene:




Resten av den sur-søte Appelsinsausen ble brukt som saus til kyllingfileter.

Husk å bruke alle Matrester :-)



En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)



2 kommentarer:

  1. Himmelsk, jeg trenger en hel and!. Kylling kan overhodet ikke erstatte and i denne retten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Himmelsk er helt riktig, det er en av mine favorittretter ;-)

      Helt riktig, kylling kan ikke erstatte and, men til mindre porsjoner kan du like gjerne andebryst eller lår...

      Derimot kan du selvfølgelig lage Kylling (eller svinestek) med den samme sausen ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)