27. des. 2015

Tzatzaki suppe og Reker

I en flerretters meny er suppe en viktig del,
til min 12-retters Nyttårsmeny tok jeg ett litt utradisjonelt valg:
en suppeversjon av tzatziki m/reker.

Kjølende og ikke mettende heller litt oppkvikkende før de neste ti...








Tzatziki Suppe

6 personer

1 slangeagurk
5 dl naturell yogurt
salt og pepper


Skrell agurken hvis den ikke er BIO,

jeg lot det være igjen litt av skallet for fargens skyld.
Finriv og ha på ca en ts fint salt, bland godt og la stå en god stund (time), hell av vann (supert å drikke) og ha i ett dørslag, skyll i kaldt vann hvis det er for salt. Til slutt rører du inn yoghurt og smaker til med pepper og eventuelt salt.
Den kan godt være litt løs. Oppbevares i kjøleskap og rør godt før servering da den vil skille seg litt.




Tzatsaki suppe med Reker 

per person:

1 dl tzatzaki
5 store reker
1 sitronskive
dill/gressløk

Fordel tzatzaki i bolle eller serveringsglass,
jeg brukte vinglass.

Skrell reker og skjær sitron i skiver,
dander disse på kanten av glasset eller bollen.
(rekeskallet kan du koke kraft på til sitronsaus og koking av hummer)

Pynt med dill eller gressløk

*Til en meny med mindre retter kan du doble mengden per person*

*Til en buffet kan du ha tzatziki'n i en bolle og henge reker på kanten, med sitronskiver jevnt fordelt innimellom, en skje til servering*


.

.



Følg med for de neste rettene i 12- retters menyen,
som du kan se HER
i god tid til Nyttårsaften :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)