6. aug. 2016

Ukemeny 32/2016 Grønnsaker, sunt og enkelt :-)

Sommerferien er 'over' for de fleste,
men det er fortsatt sommer !!!

I grønnsakshagen er det en av de mest produktive månedene,
nesten alt fra kål til tomater og bønner er i sesong.
Det er derfor naturlig her hos meg at middagene består av det som er klart til å høstes,
litt kjøtt eller fisk, eller ikke...

...slik omtrentelig blir ukens meny,
Chantelle står for en del matlagning og er mer kreativ,
oppskriftene kommer ellers er prinsippet enkelt og kan lages etter lyst og behag:

LØRDAG viltstek av hjort med ovnstekte nypoteter, squash og tomatsalat.


SØNDAG er vi invitert bort og det blir
nok grilling til lunsj og Pizzaresturant på kvelden (den blir vanskelig uten ost og egg...)

MANDAG Kjøttboller med innbakt mozarella i tomatsaus,
servert med grønnsalat.


TIRSDAG blir det grønne (lilla) bønner og tomatsalat,
med en fiskefilet.


ONSDAG blir det kaningryte med sennep og kokoskrem,
grønnsaker ....
(men ikke Chouchou da...)


 TORSDAG blir det salatblader med grønnsakrøre i kokoskrem,
litt fiskefilet: snartstekt i panna eller på grillen med provenceurter og sitron.


FREDAG er det Chantelle sin tur og da blir det Kyllingburger med innbakt skinke og ost,
style wienersnitzel... Grønnsaker ved siden av og urter...


Litt salatblader og friske urter hører med til de fleste måltid,
hvis det ikke regner eller jeg glemte å ta med inn.


Lunsj er litt enkel stil med for min del en wok/panne
av små grønnsaker, ugress som pourpier,
rødbet, tomat og agurk.



Frokost er som regel bare en fet kaffe og/eller jordbær i hagen,
men hvis magen har lyst kan det også bli en bolle med havregrøt!!!
...kokoskrem, blåbær, kanel og litt honning...


Jordbær og bringbær eller frukt fra hagen er snacks når man er i hagen eller ute på tur.




I Juli har jeg hatt et kosthold med høyere pH (se forrige innlegg) og det har vært veldig positivt,
formen er på topp, minst 4 kg er av og jeg slår Chantelle i squats hehe...

Jeg har ikke fått lest så mye om dette enda men det er veldig delte meninger om det har noen innvirkning på kroppen, uansett er det sunt og enkelt:
Når familien spiser Chantelle sine kjøttboller spiser jeg bare grønnsaker,
litt mindre kaffe og mye rødbet, banan, avocado, sitron etc.

Her er en artikkel som nylig ble publisert i kostnytt om tema:

PH-balansen i kroppen: http://www.kostnytt.no/sur-spis-sitron/


Ønsker dere alle en fantastisk fin uke :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)