12. apr. 2016

Kjøkkenhagen Min i Mars/April

Her har våren kommet for fullt, det er grønt og vakkert og liv overalt, svalene er tilbake : sikkert vårtegn! 

Med våren ble det også travelt i hagen, selvom man fortsatt kan få frostnetter og sure dager er det bare helt nødvendig å komme igang :-)

Det gror !
-første som er plantet i år er spisskål, salat og stangselleri og litt rucola-salat sådd innimellom,
ja også en ra med erter som skal vokse i høyden og gi litt skygge til kålen etterhvert...
...og som vanlig har jeg tungt for å gi de nok plass...


Ikke pent med alle disse søppelsekkene,
men det er selvflgelig en grunn til at de er der ;-)

Jeg har en liten eikeskog og visstnok er jord og blader derfor veldig bra for kjøkkenhagen, 
derfor (istedetfor å hjelpe til med vedhogsten) så ligger jeg på alle fire og stapper sekker med blader og jord i plastbokser, nå er de klare til å beskytte jorda rundt tomater etc. mot uttørring :-)


 Plen er pent og ifølge hestene det aller beste,
men grønnsaker og bærbusker er også bra og de trenger mer plass...


Hestene har sin del utenfor kjøkkenhagen....



 Her er det ett rotete parti men når det fortsatt vokser dill så kan jeg jo ikke bare spa det opp...
så da sådde jeg kjørvel og plantet salater...


De aller første tomatplantene er blitt plantet i tunnel for å forhåpentligvis gi en tidlig start på tomatsesongen...


Biene er på plass og siden vinteren har vært (for) mild er der flust med blomster de kan nyte...



 Her er det kål som går i blomst, selvom man kniper av kommer det bare nye og flere så da får de vel bare få lov da...
Blir jo frø til neste sesong ;-)


 Litt rot her også,
men det er mye billigere og solidere med jernnett og løs 'plast' en å kjøpe tuneller,
her er det jordbærene som er beskyttet og de er i full blomst så blir spennende når vi kan smake på årets første...


Solbærbuskene har fått blader...


Flere av frukttrærne blomstrer i år, de er små enda men håper på noen frukt fra hver,
her er det fersken treet som avblomstrer...


Vakre ringblomster som er høst og vår blomst her nede...



 Rabarbra på vei opp, og blader på bringbærbuskene som hestene gjør sitt beste for å trimme...


Her ett litt rotete felt igjen,
men godt skjult lager jeg ett lite noskt skogsområdet med blåveis og hestehov,
masse blåbær og litt tyttebær og andre greier jeg finner i skogen...
...skal bli ett granntre her også...








.
Ha en fin uke !

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

2 kommentarer:

  1. Ville bare gratulere deg med bursdagen og ikke minst kjøkkenhagen som nå ser ut til å være godt i gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) skal kose meg i hagen mesteparten av dagen, bae venter på sola :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)