2. nov. 2015

Kjøkkenhagen i Oktober 2015

Blir du med i hagen ?

Høsten er godt installert og frosten rett rundt hjørnet,
de siste sommergrønnsakene må tas inn og jorda ryddes.
Kål og salat er plantet i tilegg til noe av det andre som overvintrer.

Jeg har plantet noen goji-bær busker,
de bruker tid på å innstallere seg så produksjonen er ikke større enn at man kan smake,
men etter noe år blir jeg sikkert selvforsynt ;-)



Tomater, paprika, auberginer på tampen...




Auberginer, paprika og tomater blomstrer helt til det er for kalt,
og lager masse minigrønnsaker :-)



 Øverst er en av mine favoritter, en zebratomat som er grønn,
de blir litt gulere når de er modne.
Under en som er moden og en som er tørket helt av seg selv.



Masse grønn paprika som ikke har tid til å rødme,
hva skal jeg bruke dem til ???



 En del grønnsaker som ka høstes videre fremover,
og gulrøtter som er mini enda,
her har jeg forøvrig en tynningsjobb å ta fatt på ...

Mangold i flere farger, begynner å bli stor og fin...


 To hele grønnkåler som jeg har klart å få frem fra frø,
dvs de har passet seg helt selv innimellom kruspersillen.


Kornblomster er sådd og de blomstrer,
nå er det bare å sanke frø så snart de er klare,
det samme med pourpier som vokser litt overalt, fint bunddekke.


 ...også var det den tynninga da,
fotballen er til å sitte på ;-)




 Kål og salat er plantet


Lus på rødkålen allerede,
etter å ha fjernet de med grønnsåpe fra grønnkålen er det bare å sprøyte rødkål :-P


 På tide å hyppe imellom radene, og da ser det også mye penere ut...


Det er også mye kål som ble plantet i våres som har gitt mye kål i sommer og som varer hele vinteren:



Brokkoliskudd og blomster, de holder meg med brokkoli minst 2-3 ganger per uke hele vinteren.




Rosenkål, litt små og trege men med litt fuktigere vær så blir det ihvertfall nok til julemiddagen ;-)








Romanesco skudd (etter at den ene store er høstet) fortsetter å komme akkurat som brokkoli,
til og med spisskål vokser opp igjen, blir bare blader, men helt supre i supper.



...og ikke minst har vi fortsatt masse jordbær i slutten av oktober,
ikke få snackser det har blitt med jordbær siden de første kom i mai,
nå deler jeg med veps og ikke få som blir prompet på av noe svenskene kaller 'bærpromp'
på fransk sier vi punes'er, men på norsk ?


Jordbærplantene synes ikke i alt bunndekke så her skal det også ryddes opp før vinteren,
også skal jeg sette en plasttunnel over den ene runde.




 Druer ble det ikke mye av dette året,
men vi satser på neste år :-)


 ...og da er det krydderurtene,
de overlever og kan brukes hele vinteren,
bare basiliken som går dukken ved første frostnatt så den er høstet inn og blitt siste pesto for dette året...

Ringblomst, tørkes og brukes i te, kaker og ris.






 Litt agurker som er blitt glemt eller var godt gjemt ...
Maiskolber som tørkes for neste sesong...


Cayennepepper eller espelette som rett og slett ble for sterk,
her tørker den ut av mangel på noen som vil ha...





.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Morsomt med så mye forskjellig i kjøkkenhagen :-) Ser spennende ut! Insektet kalles bærfis her jeg bor i hvert fall :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      So kos at du følger med ! Kjøkkenhagen er fantastisk 'fritid'syssling, og det er herlig med masse forskjellige vekster så blir det vel noen favoritter etterhvert.

      Takk for navn, aldri hørt om det i Norge jeg, men så hadde vi bare jordbær når jeg var liten og når jeg plukket jordbær for lommepenger ble de sikkert sprøytet... Mulig den svenaken som kom forbi her kaldte det bærfis også, og at jeg husket feil, men uansett er nå resultatet det samme :-P

      Ha en fin uke Åsne-Marit

      mvh Hege

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)