29. okt. 2015

Bruk butter-deigen til dekorasjon ;-)

Måtte bare teste dette før halloween,
uten tvil en vinner til suppa,
den du lager på gresskar når lykta er skjært ut ;-)





:ideen fikk jeg fra forsiden på et fransk matblad som jeg ikke husker navnet på...
...og en kjempefordel at jo mindre perfekt jo mer hekseaktig hehe


Lages ferdig på forhånd og brukes til å servere suppe i,
slik har du også en del av borddekorasjonen klar og en morsom time med barn og eller voksne...
Jeg hadde det veldig gøy ihvertfall,
40-årskrise ifølge den 'voksne' datteren min hihi

Ikke så komplisert som det kan se ut til,
og ja de sitter fast i 3 av 4 tilfeller,
neglene derimot datt av under steking i 90 % ...

Du trenger:

krus eller boller
butterdeig

evnt. mandler-gresskarfrø til negler
evnt. sesamfrø-valmuefrø til strø

Tegn en hånd-sjablong, helst barehånd så de ikke blir for store.
Rull ut deigen og klipp eller skjær ut små hender.
legg hendene på kopper eller bollene som om du holdt de for å drikke.
Stikk inn neglene og strø med evnt. pynt.
Jeg har ikke penslet med vispet egg, men det kan du godt, de vil jo ihvertfall bli litt limt fast,
men også litt sort i kantene.









Mine stekte 15 minutter på 175 grader,
eventuelt tar det 10 minutter på 200 grader...



Du kan lage de ferdig på forhånd,
gjerne dagen før hvis det hindrer stress i siste liten ;-)


...ønsker du varme skåler tåler de en oppvarming,
ellers er det bare å lage suppe og servere ...

Gresskarsuppe finner du oppskrift på HER,
med grønnsaker og pesto HER og med rotgrønnsaker HER
ikke glem at gresskarfrø kan krydres og ristes til strø på toppen.
Pynt med kokosmelk eller creme fraiche i en sprøytepose.




...blir mye bilder for jeg synes de ble så stilige ;-)


...og den siste i grønn høy kopp:


PS: inviterte eller verter som ikke tåler gluten eller er 'lavkarbo'
kan godt ha det gøy her,
for til syvende og sist er det opp til hver enkelt om de spiser handa ;-)



Prøv da vel !



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)