29. juni 2015

Hermetisert Fiskefilet

Fisk kan hermetiseres og har du tilgang på fersk fisk er det en fin måte å ta vare på fisken på,
særlig hvis fryseren er full ;-)

Det er også en fin måte å lage mange ferdigmiddager på,
ikke nødvendig å kjøpe ferdigmat ;-)


Mye enklere enn du tror,
bruk syltetøyglass eller glass du har tatt vare på med lokk uten skader.

Jeg har valgt små glass for å ha akurat til 1-2 personer til lunsj.

Siden det var første gang jeg hermetiserte fisk
 har jeg prøvd meg frem og laget flere forskjellige varianter.
Jeg testet i olje og naturel,
begge deler gikk like bra og selv etter flere måneder er kvaliteten upåklagelig.

Først og fremst trenger du fisk,
her var det sei å få tak,
relativt fersk,
dessverre er jeg langt fra fiskebrygga,
men det er ferske fiskedisker i alle butikker og da er det jo bare å spørre hva som er ferskest.


Hvitløk, pepper, paprika, timian og laurblad,
sammen og hver for seg.


 En fantastisk krydderblanding fra Australia,
de har mye flott krydder !!!


Slik så de forskjellige variantene ut.








Med olivenolje,
la det være igjen 1 cm minimum til kanten av glasset.



Hermetisering kan du lese om HER,
eller hvet du hva det er:

Glassene has i kjele med vann som dekker,
kok opp og la stå og putre (akurat på kokepunktet) i 3 timer.



 ...og slik ser det ut i nøytral oppgave,
spises kald til lunsj eller kan brukes i middagsretter,
trenger kun oppbevarming:
tilsettes i siste øyeblikk før servering i supper, wok, gryter etc.




Lykke til :)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





.

1 kommentar:

  1. Dette så jo kjempesmart ut! Aldri tenkt på at man kan gjøre slik med fisk, hehe. Som du sier er det jo kjempregreit om frysen er full!

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)