23. mai 2015

Fermantert Gurkemeie

Melkesyregjæring er kommet for å bli på kjøkkenet mitt,
i tilegg til å være sunt er det en fantastisk måte å ta vare på maten på,
samt at det gjør næringsstoffene mer opptagelig i kroppen.


Det siste er ikke minst lurt for gurkemeie som inneholder curcumin,
som er virker mot betennelser, er antioksidant m.m.
Den er derimot vanskelig for kroppen å ta opp,
pepper er det anbefalt å ta sammen med kurkumin for å bedre opptaket,
melkesyregjæringa gjør at kroppen tar opp kurkumin bedre ifølge DENNE undersøkelsen.
Les mer om gurkemeie HER på rolv.no

Som ett stort pluss mister de ikke smak eller aspekt og det gjør at det er en fantastisk måte å oppbevare de på hvis du skulle være så heldig å få kjøpt i store mengder da det ikke er lett å finne i dagligvarebutikkene i Norge eller her for den saks skyld.

Melkesyregjæret Gurkemeie - Turmeric - Curcumin

Du trenger:

Syltetøyglass med strikk
Gurkemeie røtter
pepper
kokt vann
ekte salt

Slik gjør du:

Vask røttene godt,
eventuelt skrell dem hvis de ikke er biologiske.
Del dem i to på langs eller skiver og ha i glasset
(som du har sterilisert ).
Ha på pepper ca 5 % av vekten på røttene,
dvs 5 g per 100g,
du kan bruke hel , knust eller malt pepper.

Rør ut 20g salt per liter vann,
og fyll på glassene til to cm fra kanten, det skal dekke røttene med ca 0,5-1 cm.

Deretter setter du på gummistrikk,
som du også har hatt i kokende vann,
lukker lokket og setter glassene på ett brett.

La stå i Romtemperatur i minimum 7 dager,
det er nå det dannes melkesyre og pH nivået synker.

Deretter kan glassene oppbevares som du ønsker,
mine er i romtemperatur,
men har du kjeller er det selvfølgelig det beste,
det er dog viktig å unngå direkte sollys.

Når jeg begynner å ta av glasset oppbevarer jeg det i kjøleskapet,
mitt har nå vært åpent ett par måneder og de er like fine.





Spises som de er med ett pepperkorn,
eller du kan bruke de i matlagning.
Smaken er litt spesiell,
men en vanesak som med det meste,
leddene knirker ikke lenger ;-)









Du kan lese mer om melkesyregjæring HER

.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)