8. mars 2015

Ukemeny 11/2015

En ny uke med hovedvekt på grønne bladgrønnsaker, sunt kjøtt og fisk for alle blodtyper, lite karbohydrater, du kan jo alltids legge de til ;-)


Menyen i utskriftsvennlig utgave uten bilder  HER

Mandag


Stekt lever (eller paté) til lunsj med stekt grønt som spinat, brokkoli, endive og rå agurk, rød paprika, kimchi, persilleblanding.... 

kimchi


Middag med Salat først og deretter stekt kalkunlår, jeg benytter sjangsen til å steke alt kjøttet for uken, kalkunlår nr 2 og lammebogen/koteletter, slik har jeg kjøtt til lunsj og fere middager for hele uken. Brokkoli serveres sammen med kalkun, så vidt dampet i ghee og med salt og hvitløk.



Tirsdag


til Lunsj blir det masse stekte og rå grønnsaker som vanlig med litt av lammekjøttet som ble stekt i går. Brokkoli, spinat, purre, det grønne på stilksellerien, endive varmet i ghee og agurk, rød paprika, stilkselleri, kimchi og persilleblandig rå...



MiddagBiff til de med blodtype O og jeg tar to lammekoteletter som passer AB blodtypen min,
Grønnsaker: blomkål og rosenkål... (biff ble krydret dagen før med mitt selvkomponerte biffkrydder)...



Onsdag


Lammkjøtt og grønt til lunsj som tirsdag, denne blandingen er så god at den kan spises hver dag, legg til ett egg hvis du synes det ikke er nok.



Den habituelle grønne salaten til Middag etterfulgt av en rask paêlla, oppskrift HER.




Torsdag


Lunsjen er fortsatt masse grønnsaker dampet i ghee og rå, med fisk til for litt foranring.

Middag blir det andre ferdigsstekte kalkunlåret (eller kylling hvis du vil), skjært i biter og wok'et med grønnsaker, det vil si lettstekt i ghee med det grønne fra stilkselleri, kål, purre...

Fredag


Blodpølse til lunsj, det er sunt og godt med innmat ;-)
De vanlige grønnsakene varme og kalde , og ett egg hvis du er veldig sulten.

Middag er salat og deretter ovnstekt fiskefilet med mitt fiskekrydder, blomkål, rosenkål og fennikel.
kimchi ved siden av til lunsj og middag ;-)




Lørdag


Egg og Bacon til lunsj for det gjør alle så glade :-)
-selvfølgelig med ett maks utvalg av grønt.

Til Middag foreslår jeg en grønn salat med litt laks (rå, marinert i sitronsaft) og sushi, for at det skal være raskt gjør jeg istand innholdet: hvit fisk og laks (eventuelt kokt akkar, salatblader (gjerne ruccula), avocado, agurk, rød paprika og litt ris (bløtelagt og kokt i eddikvann), la de minste rulle sushi og server ekstra tilbehør ved siden av eller rull ved bordet så er det ikke så tidkrevende som man skulle tro, utrolig godt er det ! Som krydder kan du bruke pepperrot eller helt enelt sennep, du får også ferdig wakabi saus , men det er sjelden wakabi i den!




Søndag


Nå skal resten av lammekjøttet brukes, til en lamme Tikka, fin familiemiddag ;-)
hva som serveres ved siden av kommer ann på hva som er igjen nå på slutten av uken, og er det tomt blir det grønne bønner fra fryseren eller brokkoli og blomkål fra kjøkkenhagen, brennesle har også begynt å titte frem.




Til middag blir det rester fra lunsj eller andre rester fra uken, liker å rydde opp i kjølesapet på søndager siden jeg handler på mandag.

Ha en fin uke og handleliste finner du HER sammen med ukemenyen i utskriftsvennlig form :-)

Litt kjapt denne uken, men sola skinner og jeg mååå ut ;-)

Ha en kjempeflott uke!
.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)