21. mars 2015

Tunfisk og Vårblomster

Våren er her både på kalenderen og ute :-)
-selvom akkurat nå regner det her i Syd Frankrike...
Vi har hatt noen varmere uker,
og selvom jeg vet at det plutslig kan bli snø og frost
er det utrolig deilig å kunne gå ut i t-skjorte å plukke litt i naturen.

Utskriftsvennelig versjon uten bla bla bla : klikk HER

Med søndagslunsj på timeplanen,
så godt timet at 1 time før kunne jeg løpe ut å plukke blomster,
spiselige ;-)


Jeg har ett par uker uten egg,
i tilegg til NO melk, korn, kokos, vanilje...
...så her kommer en enklere men minst like god utgave av Tunfisksalaten !

Enkel Tunfisksalat

1 boks tunfisk i vann
1 liten løk
1 stilk selleri
3 sylteagurker
3 ss frisk persille
1/2 ts salt 
1/4 ts pepper
4 ss olivenolje

Endivieblader til servering
og
Blomster og grønt til pynt

Ha fisken i en bolle og knus dem den i mindre biter med en gaffel.
Skjær løk, selleri og sylteagurk i små biter og tilsett.
Klipp opp persille og tilsett med olivenolje, salt og pepper.
Bland godt og smak til med salt-pepper-olje.
Blandingen må gjerne få stå en stund før bruk (kjølig),
og kan også oppbevares 1-2 dager i kjøleskap.
Ved servering has en toppet ss i hvert endivieblad,
som pyntes med blomster og eller annet grønnt.


Forslag til forandringer:
Stilkselleri kan  byttes ut med agurk (de må saltes i 20 minutter for å slippe ut litt vann),
eller andre lettkokte grønnsaker, f.eks. erter.
Løk kan byttes ut med purre.
Persille med andre urter som gressløk, dill, basilikum...
Sylteagurker kan erstattes av melkesyregjærede grønnsaker eller eddik.
Egg, creme fraiche og majones er selvfølgelig kjempegodt både i og til...
Endivieblader kan også være hjertesalatblader, agurkskiver (obs på vanninnhold)...




Da gjenstår det bare å servere å nyte :-)

løvetann
mini stemorsblomster
fioler
margeritter (?)
ryllikblader




...og fordi som ikke spiser tunfisk kan blomstene fint pynte opp alle fat...


Jeg hadde mer salat enn endiveblader og la det i en skål på midten av fatet ;-)


Fioler gjør seg så godt som pynt,
selvom jeg ikke er fan av smaken
-litt såpe etter min gane...


.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ha en super VÅR :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)