5. mars 2015

Bløtelagt Havregrøt

Er du glad i havre det er jeg !

Utskriftsvennlig versjon finner du HER,
passer også bra fordi som vil hoppe over alt bla-bla hihi

Brød, pasta, pizza, tjukke sauser det klarer jeg meg fint uten,
men litt havre det må jeg ha en gang i blant :-)



Vanligvis spiser jeg ikke frokost,
men etter å ha blitt fristet på bloggen til Melissa,
av bløtelagt havregrøt som du finner HER,
dog lagde jeg den uten melk og varm :-D
-dog vil jeg anbefale den som kveldsmat...

Sunn Havregrøt

1 dl havregryn (40g)
1 ss chia frø (lin,sesam)
1 ss rugmel
en klype ekte salt
3 svisker
1 ss sitronsaft
vann

1-2 ss klarnet smør/ghee
kanel

Ha havregryn, chiafrø, salt og svisker i en bolle,
ha på vann ca til 1 cm over, det sveller godt opp ;-)
La stå til neste dag, eller noen timer,
 det er slik  du bryter ned antinæringsstofer (fytinsyre)
 og gjør korn og frø lettere opptakelig i fordøyelsessystemet vårt.

med svisker, valnøtter og linfrø: havregryn + 1 ss rugmel...



Når det har stått og kost seg,
smelter du ghee i en kjele og har i blandingen.
Varm opp til ca 50 grader,
litt over fingervarm,
det er ikke nødvendig å koke grøten.




Ha i skål og dryss kanel over og hvorfor ikke litt mer ghee ;-)





Jeg hadde planlagt å ha i en skje honning,
men grøten var mer en søt nok, faktisk kjempegod !!!

Forslag til alternativer:

chia frø: physsilium frø, linfrø, sesamfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner...
svisker: aprikoser, rosiner, gojibær, bringbær, blæbær...
Vann: havremelk, mandelmelk, kokosmelk...
ghee: kokosolje, smør...

andre forslag: nøtter, sjokolade, honning, kokos...

Utskriftsvennlig versjon finner du HER

Hvis du vil lese litt mer om bløtlegging og fytinsyre finner du en fin artikkel HER

Denne frokosten med mål og innhold som i oppskriften gir deg:
286 kcal, 6,61 g protein, 28,9 g karbohydrat og 16,63 g fett,
vitamin A, D, E og B1, jern m.m.

Reklame:
Hvis det er vanskelig å få tak i forskjellige frø, sunt salt etc der hvor du bor,
kan jeg anbefale Altshop.no

f.eks. har de:
 Chia frø: HER
Himalayasalt HER
Macademianøtter HER


God Frokost eller kveldskos :-)

.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som en aldeles nydelig grøt. Men jeg lurer på en ting - hva mender du med "ekte salt"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kjempegod !

      Med ekte salt mener jeg uraffinert havsalt eller fjellsalt som himalaya og ikke det som selges som bordsalt.

      Bordsalt er raffinert salt som inneholder bare Natrium og klor: NaCl og er ofte tilsatt antiklumpemiddel E535 og kan også være tilsatt nitrit... , mens det uraffinert saltet i tilegg inneholder en mengde naturlige mineraler og sporstoffer som er godt for oss.

      Du kan lese mer om Salt her: http://www.vof.no/ny/artikler/28-ernaering/355-livets-salt

      mvh Hege

      Slett
  2. Jeg bløtlegger også havegrøt, man burde bløtlegge det i ett surt miljø for best resultat :)

    Ha en fin helg

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kommentar , har 'forsket' litt til på diverse sider og språk og det er flere som anbefaler litt surt, enten eddik eller sitron og da går det jo fint med litt kombucha også, så skal legge til det med en gang, hørtes litt ille ut med en gang at det skulle noe surt i havregrøten min men det er ikke så mye at det blir smak ;-) Forandres omg i oppskriften takk takk !

    Samtidig fant jeg (her i kommentarfeltet: http://www.kraftmamma.no/16/) at man også må tilsette fytase for det har ikke havre og det må til for å bryte ned fytinsyra så da ble det en liten forandring der også :-)

    Ha en flott helg du også, her er det endelig meldt strålende sol og uten vind, skal bli så herlig :-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)