28. jan. 2015

Surdeigspannekaker - Crêpes

Å ta vekk pannekaker fra menyen til en franskmann,
nei det gjør man ikke ;-)



Ihvertfall ikke i slutten av Januar,
da bugner butikkene av pannekakeutstyr, tilbehør og reklame,
for 2. Februar er det pannekakedagen !




...men de kan jo lages litt sunnere,
også er det ikke hver dag da...

Det er flere måter å lage dem enten glutenfrie eller rett og slett litt sunnere:

- lag røren av moste bananer og egg
- bruk rismel eller annet for glutenfritt
- masse egg og litt sunt mel
- SURDEIG

Pannekakerøre av surdeig

til ca 8 pannekaker

4-5 dl surdeig 
4 egg
0-2 dl væske
0,5 dl fett

(klype salt)
evt. smak f.eks. rom, sitron, kanel

Har du surdeigen ferdig er det bare å blande alle ingrediensene sammen.



Hvis du bare har surdeigstarteren lager du først surdeigen ved å blande den med vann og mel.
(av: starter, 1 dl vann/kefir, 2 dl mel)


Jeg bruker helst rugmel eller en blanding.
La surdeigen stå minst 8 timer men gjerne lenger,
jo lenger den står jo mindre gluten.






Når den er ferdig blander du i egg og fett og deretter væske til ønsket konsistens,
dette kan variere veldig ettersom surdeigen din var løs eller ikke.
Den tåler å være ganske så løs og vil du ha tynne franske crepes er det ett must!

Så er det bare å steke pannekaker :-)





Fransk utstyr:





*Jeg har fett rett i røra selvom det ikke er standard oppskrift,
deretter litt ved steking av den første og resten går som en lek,
det beste er å bruke kokosolje eller ghee (smeltet)

*Væske i røra er tradisjonelt melk, 
men det går også fint med vann eller vannkefir,
en boks creme fraiche er luksus ! 
Siden jeg tror jeg er intolerant mot melkeprodukter
 bruker jeg ofte havremelk, kokosmelk etc

*Smakstilsetninger er ikke nødvendig men de gir en ekstra stjerne på smaken ;-)
Her i Syd Frankrike må det være rom, cognac i cognac, passtis i Marseille osv
Jeg foretrekker dog sitron og kanel...
De fleste sverger på en klype salt,
selv glemmer jeg den som regel og er ikke fan...

* Hvor tykke og store kaker du steker kommer ann på røra, 
jeg legger som oftest en røre på midten og lar det skli ut som det vil,
altså blir de litt tykke,
men jeg har også laget tynnere røre og fått til fine, store, tynne pannekaker,
dog litt mer 'fragile' en standardoppkriften...






Hvis du vil lage morsomme pannekaker,
kan du ta av litt røre som du blander med sjokoladepulver,
ha dette i en sprøytepose med rund tipp:

Varm opp pannen og lag en tegning i bunnen,
la det stivne før du har den vanlige røra rundt og steker videre på vanlig vis,
gøy og sølete hihi


 


Pannekakedagen er til for å feire solen som har snudd :-D


Du behøver ikke å farge røra med sjokolade,
men tegningen synes bedre....





Hva fyller man så kakene med ?

Klassisk Fransk eller skal vi si moderne fransk er Nutella,
HER finner du en hjemmelaget sunn versjon....



Banan og kanel er slettes ikke så dumt,
men husk at karbs ikke er borte fra surdeigen og bananer har også ganske mange...




Chantelle og jeg sverger til rørte Bringbær med litt honning,
bananskiver og kokos :-)


-og hvordan kom vi på å lage pannekaker av surdeig, 
jo det var det mormor som sa hun gjorde,
for når ma bor alene og forsåvidt spiser lite karbohydrater,
tar det laaaang tid å spise opp ett brød,
så mitt spørsmål da var , hvordan holder du da surdeigen i gang ?
Jo helt enkelt ved å lage pannekakerøre eller vaffler i små porsjoner,
da har surdeigen stadig noe å gjøre og holder seg frisk :-)


.


Bon Appétit :)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)