7. jan. 2015

Sukkertesting med Vannkefir

Et av de mange spørsmålene man stiller seg når man lager vannkefir,
er hva hvis jeg bruker ett annet sukker ?
eller
hvor mye sukker er det i den ferdige drikken ?

Noen ganger må jeg bare ha svar på disse spørsmålene ;-)

Jeg lagde derfor en test og jeg kjøpte ett sukkermåler-meter...

Jeg hadde fem like glass så da blir det 5 forskjellige sukkertyper,
ikke noen plass til det jeg bruker til vanlig: vanlig brunt sukker men det hvet jeg jo at virker bra,
ellers hadde jeg ikke hatt noen korn igjen hihi




Jeg samlet masse kefirkorn i en sil og vasket godt,
deretter fikk de stå å renne av seg så de hadde likt innhold av vann.

Jeg fulgte (halverte) oppskiften min HER på bloggen:

35 g kefirkorn
1 ss sukker
1/4 sitron
1 fiken
7,5 dl vann

Jeg lagde den som vanlig ved å legge alle ingrediensene i bunnen og fylle opp med vann,
lot de stå i 42 timer og åpnet, testet og smaket på alle samtidig, så alle ble behandlet og testet likt.






Kefirkorn-vekt Sukker Brix Smak Bobler
Bjerkesukker
39g
2,1
interesant
nei
Honning
41g
3,5
god-honning
bittelitt
Kokos-sukker
48g
1,05
Litt sur-nøytral
nei
Rørsukker
47g
1,5
Annerledes - ok
Skum + litt
Hvit sukker
54
2
normal
litt

Interesant ?

Her har du litt vanskeligere analysetester:
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3993195/
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

4 kommentarer:

  1. Hei! Så interessant! Hva er sukkerbriks? Kan du forklare hva tallene betyr?

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt vanlig sukkermåler, du kan lese om det i denne linken eller søke på brix-sukkermåler: https://da.wikipedia.org/wiki/Brix-skalaen

      I praksis er det % sukker i blandingen så 2 på brix scalaen er 2 gram sukker i 100 gram væske...

      :-)

      Slett
    2. Ok, målte du sukkerbrixen før fermentering også? Eller har du peiling på ca hva den lå på?

      Slett
    3. Nei, det gjorde jeg ikke siden jeg ikke rører ut sukkeret, men godt spørsmål, det kan jo sikkert regnes ut i % forhold sukker - vann ikke helt akkurat siden det er sukker i fikenen også...

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)