5. des. 2014

Ukemeny, uke 50, Enkelt, raskt og hjemmelaget

Juleforberedelser er i full gang,
og jeg tester litt sunnere kakebakst og sjokoladegodt,
lager små porsjoner så vi bare smaker istedet for å overspise oss :-)



Dere finner flere innlegg om planlegging til Jul i listen over siste innlegg til høyre
(slutten av november og begynnelsen av desember)...





Mat fra naturens ressurser er nesten uforandret:
Mat fra hagen er brokkoli, reddiker, urter og spinat,
i tilegg har jeg fortsatt gresskar på lager.
Samt melkesyregjærede grønnsaker på glass.
Det jaktes fortsatt,
og det ble en fasan til frysen...

I naturen er det nye skudd av 
løvetann, groblad, ryllik, brennesle,
samt deilig timian og masse enerbær...

Gulrot, kål,  løk og purre m.m. er lett tilgjengelig...



Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med diabetes og andre livvstilsykdommer...

Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
(de fleste legger til 10-20% ost-brød)
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)


De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...


Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje til majones...


Ukens meny:

Lørdag:

Denne uken gjør jeg som forrige uke,
mindre tid til middagslaging g mer til kaker og godt ;-)

Derfor steker jeg i dag kjøtt for hele uken
(noe til lunsj og noe til middager)
 og så er det bare å trylle frem restemiddager :-)

-så smart at jeg lurer på når jeg skal slutte hihi -

Frem til jul har jeg også bestemt meg for at vi skal spise enda litt sunnere,
dvs blodtypemat ;-)
Det blir derfor:
 kalkunlår, lammekjøtt, hel kanin...
Som går fint til både 0, B og AB...

Til middag i dag får alle velge det de liker best,
ved siden av er det ovnstekte grønnsaker...



...dagen etter er det bare å ta kjøttet av bena og lage bokser til forskjellige middager,
de holder fint 3-4 dager i kjøleskapet og resten i frysen.
Bena ble satt til kraftkoking, med forrige ukes nedfryste ladning ;-)





Søndag:

Andre søndag i advent og tid for en god familiemiddag...

...restene gjemmer vi til ukedagene og serverer en skikkelig god fiskerett:
Makrellboller i tomatsaus finner du HER.
Servert med f.eks. brokkoli og blomål.











Mandag:

Kraften er ferdig og jeg lager like godt en suppe på hele kjelen,
DETTE er en av de beste suppene jeg har smakt,
kanskje fordi man har pesto på toppen ;-)
Jeg lagde pesto av persille, sitron, hvitløk og olivenolje,
som forøvrig jeg gjør ofte...

Jeg bruker kraft og de grønnsakene jeg hadde tilgjengelig:
gresskar, grønne bønner, gulrot, purre, spinat, kål....
...og selvfølgelig kjøtt fra lørdag...







Tirsdag:

Kalkunkjøttrester med rødkål.

Stek rødkål skjært i strimler i masse fett (fra kraftkoking),
ha i 1/2 dl eddik (eller kombucha).
La putre mens du skjærer  purre i strimler, renser hvitløk og kjøttrester.
Hell over 2- 3 dl kraft og la småputre i 10 minutter : det er klart :-)



Onsdag:

Resten av suppen fra mandag som skal piffes opp med litt indiske krydder,
gir nesten julefornemmelser ;-)




Torsdag:

Fiskedag :-)


Fisk kan godt serveres som ommelett,
her blir det sei og grønne bønner i omelett,
nesten som DENNE luksusutgaven :-)




Fredag:

Kaninkjøtt i dag,
fortsatt fra lørdagens steking...
(fortvil ikke hvis du verken har kanin eller ferdigstekt,
 du kan bruke kalkunfileter som er kjemperaskt å steke...)

Stek bitene i godt fett sammen med f.eks. Brokkoli, det grønne fra stangselleri (ofte litt bittert), gulrot,  løk, hvitløk, krydder du liker.
Serveres med samme persille-pestoen som suppen høyere opp :-)




Frokost-tips

Frokosttipset mitt :-) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene, drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)


Lunsj-tips

Suppe eller kraft med litt kjøtt eller fiskerester er super lunsj.
Middagsrester...
Suppe kan også has på termos og er derfor enkelt å ta med seg,
 som alternativ til brødskive med geitost ;-)

Jeg koker opp (per person) 2 dl med redusert kraft, 100 g spinat, 1 gurkemeierot, 1 liten løk, 2 hvitløkfedd, 1/2 ts himalayasalt, krydder som f.eks. malt koriander-kumin...
100 g kjøtt eller fisk så er proteinene sikret :-)
Kan godt være kald ved siden av og er du litt gourmand følger majonesen eller pestoen med...

Her er det lever fra kanin,
marinert i litt olivenolje og enerbær.
Stekt i olivenolje med blomkål, gurkemeierot og selleri.
Servert med endivie, stangselleri og alfaalfa spirer med masse persille pesto.








Jeg drikker Vannkefir  hele dagen, det beste er å drikke ca 1/2 dl hver 1/2 time, men det kan jo være litt vanskelig å tenke på, så jeg fyller opp en 1/2 liters flaske også smådrikker jeg av den, hver gang jeg tenker på det og spesielt hvis jeg er fysisk aktiv, selvom det sevfølgelig er lettere å huske når jeg ikke gjør noe ;-)



 og kombucha rett før og til måltidene.
-har akkurat testet med hibiscusblomst : KJEMPEGODT og lekker farge ;-)

Denne uken har vi også prøvd noe nytt: JUN,
som du kan lese om HER hos Tradisjonskost,
som var så snill og sende meg en scoby...


Ukens Dessert 

...er kiwi:-)


Ukens prosjekt
.
Som sagt så testes det julekaker,
uken som har godt fikk du sjokoladetrekte kakaobønner/mandler,  MorMonsen og sjokolade Bounty




Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ønsker dere en ny stressfri herlig uke ;-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)