17. des. 2014

Juleforberedelser - Julens Pålegg og Tilbehør

Sylte, pateer osv. står på listen over ting som kan forberedes før jul.

Mine prosjekt er som følger:

Sylte og Julepaté
Min enkleste sylteoppskrift,
laget av en ribbe og ikke hode,
finner dere HER

Julepateen er HER


Juleskinke (bayonneskinke ?) er kjempegodt,
og endelig fant jeg en oppskrift HER hos 'ikke bare fugl og fisk',
det blir ikke tid for meg til å teste før jul,
men jeg skal helt sikkert teste etter jul...

Lammerull og okserull er også godt julepålegg,
jeg har ikke laget det selv enda,
men håper det blir snart,
 HER er en oppskrift på matprat.no som ser grei ut.

Surkål blir fra nå av melkesyregjæret,
den kan a serveres som kaldt tilbehør eller varmes opp,
mine er på glass allerede,
men det er ikke for sent hvis du lager den nå i helgen eller i begynnelsen av uken minimum er 5-8 dager med gjæring før bruk.

HER kan du lese om hvordan du gjør det,
 og det tar verken lang tid eller er vanskelig,
det viktigste er å ha alt på plass og gode glass.



Når du er i gang med melkesyregjæring,
 kan du like godt lage syltet agurk og rødbeter,
så har du litt tilbehør til julemiddagen.

Skjær i agurk  i skiver, bland med ønsket krydder og eventuelt løk,
 og fyll på med en saltlake 20 g salt /liter vann.
Samme fremgangsmåte til rødbeter.




Tyttebærsyltetøy,
hvis du er så heldig å ha tyttebær rett fra skogen kan du for eksempel koke de opp med litt vann,
når de er møre avkjøler du blandingen og rører inn honning til du synes de er søte nok,
ikke for mye de må gjerne ha litt syrlig smak.

Kos deg med forberedelsene :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)