11. des. 2014

Annerledes Stek eller Koteletter ?

Ikke alltid lett å bestemme seg når man står midt i butikken og tilbudene er mange...
Familiemiddag på søndag og en spiser ikke vilt,
så da må det noe annet en mitt fryser utvalg på bordet,
forøvrig ikke fisk heller...
...enkelt fordi det må bli fugl eller svinekjøtt,
men vanskelig fordi det er så mye å velge i ...

Valget falt på svinekoteletter fordi de andre delene ikke så så fine ut,
gleder meg veldig til å en dag kjøpe en frittgående hel gris ;-)

Egentlig synes jeg koteletter fort blir tørre og jeg ville helst ha noe langstekt noe som kunne forberedes på forhånd, altså mer stek...
...det var da jeg fikk den glimrende ideen (synes jeg ;-) å lage en stek!




Ingrediensene ble som følger:

8 svinekoteletter
provencekrydder
laurærblader
Sennep med valnøtter
Carmargue salt med 5 krydder
malt nellik
Salt
olivenolje

Tråd eller strømpe til å surre...




Smør kotelettene med sennep, strø med krydder.
Legg de oppå hverandre og surr med bomullstråd.
Jeg stakk ett blad laurbær i mellom hvert lag,
og hadde jeg hatt fler hender ville det blitt noen hvitløksbåter også ;-)
Hell litt olivenolje over (eller annet sunt fett).
Fyll gjerne med ost...

Stekes i ovnen som du har tid til,
dvs lav temperatur i mange timer eller høyere temperatur på kortere tid.
Her ble det 120 grader i 2,5 time og 200 grader i 25 minutter sammen med grønnsakene.
Blomkål ble surret i litt av kraften i egen stekepanne i 5 minutter.
(bruker du høy varme kan det være lurt og dekke over med aluminiumsfolie 
(eller bruke stekepose) 


Du kan enkelt lage en saus med kraften kokt opp med litt creme fraiche.


Det fine ved serveringen er nå at den er ferdig oppdelt,
bare å klippe opp surringa og den faller fra hverandre ;-)



Bon Appétit :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...


På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)