14. des. 2014

Hjemmelaget Julepynt

Julepynt kan være så mangt,
vi har de dyre superstilige som får oss til å føle oss midt i en amerikansk julefilm...
...og vi har den rimelige hjemmelagde utgaven,
 som vi kan kose oss med hvert år med masse minner !

Hvilken man velger,
eller noe midt i mellom er jo opp til hver enkelt,
men her er ihvertfall ett lite blikk på hva vi 
tuller med i år og tidligere år ;-)

Ungdommen er ikke fullt så opptatt av mammas julegreier lenger,
og ikke har de tid heller,
de reiser før 7 og er tilbake rett før 7 om kvelden i ukedagene, 
i helgene er det lekser og så sover de :-P

Tørking av frukt til pynt synes jeg er en god ide,
særlig når det alltid er en eller to appelsiner som truer med å bli liggende for lenge...
I samme slengen tørket vi epleskiver, trekt med sjokolade får de plass på kakebrdet som ett litt sunnere alternativ.


Ferdig tørket kan de henges på juletreet,
pynte opp pakker,
være pynt på bordet hvis du ikke foretrekker ferske klementiner...


Enkel pynt i hvitt og brune toner,
eller skikkelig julefarger med rødt og grønt :-)



I tilegg til den hjemmelagde pynten,
falt jeg pladask for disse kulene i metalltråd,
du har sikkert sett dem på diverse av min bilder den siste måneden
de kan helt sikkert lages selv hvis man har tynn metaltråd...



Litt nøtter og pyntekuler på fruktfatet :-)


...og hva med servietter brettet til nissesko :-)
Chantelle står for denne utførelsen....

se på youtube hvordan du gjør det HER
-og husk at du godt kan brette servietter minst en uke før jul ;-)
...og HER kan du se hvordan du bretter ett juletre...



Appelsiner med nellikspiker og/eller røde bånd gir både god lukt og julestemning.
Du kan også ta halve uthulte appelsiner og lage lys,
smelt lysstumper i en kjele, 
bruken veke som du fester på en blyant og legger over kanten på appelsinen,
hell stearinen i appelsine og du har lyspynt :-)
-den på bildet er kun laget med olivenolje og veken er det hvite i appelsinen,
men det var ikke så funksjonelt som tipset sa!
-blir veldig fint med nellikspiker stukket ned i kanten...



DENNE siden er det en masse ideer på hjemmelaget julepynt for barn,
og voksne i julerus :-D


Selvom nå minstemann er 14 og går siste året på ungdomsskolen,
ble det til at hun spurte om å brette julekurver ???
Ja selvfølgelig lå det noe bak ;-)
-hun har arbeidsuke som skolefritids??? euhh...
på skolen der hun gikk før og læreren husker julekurvene hun hadde med seg 
(stilig !!!)
og hadde spurt pent om hun ikke kunne vise dem hvordan de lages...
Heldigvis er nå alt å finne på internett og det var raskt gjordt å få maler og ideer i flere vanskelighetsgrader...
...det er barn fra 3-10 år.

Nå finnes ikke glanspapir her i Frankrike,
men jeg hadde noe farget papir så vi kunne friske opp litt før hun skulle vise barn og voksne hvordan de lages, og det ble forøvrig kjempestas !!!

HER finner du malene vi fant.
-ellers er det bare å søke på julekurv mal på google og du får en masse bilder....

Jeg må også dra frem de hjemmelagde julekulene våre,
jeg synes det er en super ide med hjemmelagde kuler.
Selvom maling av egg er typisk norsk påskeaktivitet er jo malte egg perfekt på juletreet...
Se HER for inspirasjon...


Ingen hemmelighet at jeg er litt fokusert rundt det som er spiselig,
derfor er jeg fan av peperkakepynt,
selvflgelig Pepperkakehus,
men også disse små til å sette på glass eller rett og slett hjerter og stjerner til å sette på glassene,
HER finner du inspirasjon til de små husene,
pepperkakehjerter eller stjerner lager du på vanlig vis bare husk å skjære ut et spor før steking.



Julelysgirlander gir god julestemning og er litt mindre brannfarlig en stearinlys,
i tilegg til juletrebelysningen liker jeg å bruke en på bordet,
lav koselig belysning (så sant den ikke blinker ;-)

Like kos er det med lys rundt veggene eller vindu...

Jeg er også fan av litt store pyntegjenstander som kan være så enkelt som innpakkede esker i forskjellige størrelser,
derimot bruker jeg reklame og avispapir til de ekte gavene ;-)


Synes det rett og slett er litt sløsing med fint papir og penger,
 som jeg da ikke har eller kunne kjøpt en god vin for ;-)
Jeg skal i stedet legge litt flid i innpakningen (avispapir)
skrive pene kort og pynte med røde bånd og kongler :-)



Vi skal til Norge å feire jul i år, første gang på 14 år tror jeg,
oj som tiden flyr...
...forventningene er på topp !!!
-blir det snø til julaften ???

Det lille minuset er at vi kommer få dager før julaften og det blir derfor liten tid til å gjøre alt mulig før jul, helt akkurat en dag til shoping, en dag til julekakebaking og så er det juletredag og julepynt på Lille julaften før selveste julaften :-)

... og da fikk jeg litt lyst til å lage slike nisser som dere finner på DENNE bloggen,
hvis jeg finner rødt stoff skal jeg jammen lage noen nisseluer på forskudd...
...og får jeg ingen til å sage vedkubber så er jo luen pynt i seg selv ;-)


Nå glemte jeg nesten fuglene,
det er kanskje ikke julepynt...
...eller foresten så er det den fineste pynten jeg vet!
...ikke noe julenek har blitt laget på mange år,
men det skal jeg sannelig tenke på og hvis jeg finner ett når jeg kommer til norge neste uke skal jeg jammen kjøpe ett !!!

I mellomtiden er det mye annen fuglemat som kan lages,
f.eks. bruke smultfettet eller annet fett og blande med fuglefrø som du enten lager i kuler som HER på bloggen eller enda flottere som NINA har gjordt HER på bloggen hennes

Jeg har tatt vare på solsikkehoder som jeg skal henge en snor i, enkelt ;-)




Til sist et godt tips for julestemning er å ha ønsket julekrydder i en kjele med vann og sette denne på vedovnen eller koke opp på stekeplata, dampen fra gryta vil spre god julelukt i huset :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)




.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)