28. okt. 2014

Sunne energibiter til snakcs'n

Vil du også lage sunn snacks,
snacks som ungene (og mannen) liker
og trygt kan spise ?

Prøv disse ;-)






Som du sikkert har gjettet kan disse lages på 100 vis av forskjellige måter,
og det er nettopp det jeg har gjort,
vel ikke hundre da, men de blir litt forskjellige hver gang:

-men med sjokolade, uten...
-forskjellige nøtter
-forskjellige tørket frukt, goji eller/og friske bær
-forskjellige frø: chia, lin, sesam...
-med eller uten havregryn
-med kokosfett eller ghee
osv.


Sånn ca bruker jeg 1 del  nøtter, 1 del tørket frukt,
1 del frø-kokos-havre og ca 400 g sjokolade/fett blanding til litt over 1 liter blanding
Dvs Jeg fyller kjøkkenmaskinen min 3/4 dels full...

Her er en oppskrift jeg har veid, notert og regnet ut næringsstoffer (se lenger ned):

Energibarer

300 g kokos-havregryn300 g tørket frukt: fiken-rosiner-svisker300 g nøtter: hasselnøtter50 g chiafrø200 g mørk (85%) sjokolade200 g kokosolje (eller ghee)



Nøtter har godt av å ligge natten over i saltvann,
dette gjør de lettere fordøyelig,
tørkes deretter i sola eller stekeovnen.

Her er noen av mine blandinger:




Du kan gjøre det på to måter,
smelte kokosfett og sjokolade og røre inn i blandingen etter at den er knust i kjøkkenmaskinen,
 eller (mindre oppvask) kjøre alt sammen litt lenger i kjøkkenmaskinen,
sjokoladen smelter da sammen med resten av den lille varmen dette produserer.

Bakdelen med det siste alternativet er at det blir mer finmalt,
vel bakdel eller fordel,
kommer ann på hva du foretrekker ;-)

Dekk en lav form med plastfolie eller bakepapir,
hell blandingen oppi og trykk godt ned og sammen,
bruk litt tid så får du solide biter...
Min paiform tar akkurat en kjøkkenmaskin...

Sett i kjøleskapet til helt avkjølt og kaldt.



Ta 'kaka' ut av formen og del en i firkanter eller stenger,
ikke for store biter da dette er mektig,
mine biter er på ca 30 g



Oppbevares i en tett form,
romtemperatur i noen dager eller
for lenger lagring kjøleskap!



De med egne bjørnbær (halvtørket),
var bare så gode og så sunt å gå tur å plukke ;-)


Jeg har som sagt regnet ut næringsinnhold (ved hjelp av diett.no),
dette vil alikevel kunne variere fra hver gang ettersom hva du har i dem,
men det gir en god pekepinn ;-)
-det blir litt karbohydrater pga av sukkeret i tørket frukt og fra havregryn,
du kan  selvfølgelig kutte ut havregryn og prøve deg fram med tørket frukt,
men under 8 gram i en ferdig bit er ikke såååå mye...

Næringsinnhold:

hele porsjonen på 1350g - 100g - porsjonsbit 30g

Kcal:
7600 - 563 - 168

Protein:
111 - 8,22 - 2,47

Fett:
619 - 45,85 - 13,75

hvorav mettet fett:
285 - 21 - 6,35

hvorav enumettet fett:
137 - 10,14 - 3,04

Karbohydrater:
357 - 26,44 - 7,94

kostfiber:
99,83 - 7,40 - 2,22








Ha en god snacks :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)