29. okt. 2014

Halloween Ideer

Snart er det Halloween :-)

hos oss er det heksekoster som er årets slager,
i tilegg til den alltid gode gresskarsuppa ;-)




Ikke noe hokus pokus å lage disse kostene,
men det er godt mulig at de kan fly ;-)

Kok helt enkelt grønne bønner i ca 5 minutter,
lag bunter og surr en baconskive rundt den ene enden, stikk inn en grillpinne,
stek i ovnen 175 grader i 10 minutter...





Jeg synes også at edderkopper er morsomme:

Her kan du bruke de klassiske pølsene,
men du kan godt bruke grønnsaker også,
den eneste forskjellen er at de må kokes først.

Etter å ha høstet de siste auberginene fra hagen,
var det noen som var ganske så små og nusselige,
de ble derfor perfekte edderkopp-kropper.
Deretter hadde jeg fortsatt de svarte spagettiene jeg kjøpte for 2 år siden,
spiser jo ikke pasta de er bare for moro ;-)


De ble kokt i 20 minutter og deretter avkjølt  i kaldt vann.


Stikk igjennom kroppen 4 (halve) spagettier så dyret får 8 ben...
Kok i 7-8 minutter ettersom de står på spagettipakka...



På ett fat ble det slik:




En pai med paibunn uten mel ;-)

Det er ikke enkelt å følge tradisjoner,
hvis du samtidig ikke vil stappes full av sukker og mel...
Derfor lagde jeg i år en salt versjon av gresskarpaien,
og samtidig testet jeg en litt annen måte å lage paideig på....


 Kok gresskar i terninger og lag en mos med ønsket krydder,
smak deg frem til mengder:
allehånde-muscat-nellik-ingefær-kanel-salt-pepper

Bunnen er 4 egg som er vispet sammen med 1 dl havrekli...
Stekt i 175 grader ca 7 minutter



Fyll i den tilsmakte gresskarpureen og ha ost på toppen,
hvis du ønsker det...
(jeg stekte bunnen på oppvarminga og deretter hele paien når ovnen  var varm)
Stek i 15 minutter på 175 grader





Jeg drar frem bilder og oppskrift fra 2012 er HER,
2013 den finner du HER.

Husk å bruke det du skraper ut til grønnsakskraft,
Kanskje du blir med å faster neste uke ;-)




Vanessa er bare så mye flinkere enn meg til å pynte,
bare sjekk disse kule suppebollene ...
Det greieste er å lage suppebolle av et stort gresskar og pynte det før servering,
men man kan jo godt ha det litt moro ved bordet også,
vi brukte creme fraiche som er litt tykk i en kremsprøyte...




Kake som er pynte med ett melisdryss og ved hjelp av en selvlaget sjablong


Vanesa er også den flinkeste til å skjære ut gresskarlykt :-)



Happy Halloween :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

1 kommentar:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)