4. juni 2014

Kjøkkenhagen MIN 12 Mai

Det er på høy tid å plante og så de siste sommergrønnsakene.

Saint glace er forbi 12. Mai og det er trygt å plante tomater etc.

Flere andre grønnsaker som f.eks. grønne bønner må ha en viss temperatur i jorda for å spire.

Så først en liten titt på forholdene:

Noen stakkarslig grønne bønner har kikket frem,
de ble litt optemistisk sådd i midten av April,
men ikke alle spiret og jeg sår derfor om igjen der hvor det mangler.


Ett og ett bedd har blitt raket og hakka til,
store klumper fjernet, ugress og gress tatt vekk, 
Beddene er forhøyet litt mest for gulrøttene sin skyld,
men så passet det slik skjønnhetsmessig hihi
Franskmannen min lurer alltid på hvorfor jeg ikke kan lage lange normale rader ;-)
-litt gøy må man ha...





Solsikkefrø er blitt sådd som støtte til agurker og sylteahurker,
de ble tynnet og de som ble tynnet ut plantet der hvor tomatene skal være.




Reddikene har kommet opp,

de er noen av de raskeste grønnsakene til å spire,

gulrøttene er som vanlig mye tregere,
men takket være reddikene hvet jeg jo hvor de er...
Løk er blitt plantet sammen med sistnevnte,
løk holder nemlig gulrøtflua på avstand.




Potetene som ble satt for nesten en mnd siden har spiret og kommet godt opp over jorda,
på tide å hyppe dem :-)
Som nevnt er det plantet kål innimellom da kålormene har vanskeligere for å finne kål'n når det er andre blader rundt.
Ellers er kål og potet gode venner i hagen og de har vanskelig for å like andre og å bli likt.
 Salaten begnner å legge på seg også, disse blir ferdig lenge før de blir helt gjemt av potetene, dessuten trenger de litt skygge på de varmeste dagene.







Andemor Magret har ikke klart å holde tritt med gresset som gror :-)






 Ett lite urtebedd,
 hvor jeg har forsøkt å så, så får vi se, 
noen urter blir også plantet.





Det viktigste for alle i familien er jordbær,
jordbærplanter hadde vi med på flyttelasset og nye er kjøpt inn,
ca 30 planter alt i alt med litt gressløk innimellom som visstnok er veldig fordelaktig for jordbæra.



Grener fra solbær og rips ble også med på flytelasset,

de trives som bare det i pottene,
men må snarest få en plass,
men hvor ???





Hestene er glad for at det fortsatt er litt plen igjen :-)



...etter endt dag med mest planlegging før innkjøp av planter ser det slik ut i kjøkkenhagen....


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)