1. juni 2014

Fransk Vilt-Ragout med hjerte

Har du opplevd at merkelapper detter av i fryseren hihi
Det skjer altfor ofte,
jeg har derfor begynt med to poser en rundt kjøttet,
så legger jeg ved en lapp med type kjøtt-dato-vekt etc.

Vel det er når jeg har nok poser og tid,
det er alikevel poser i fryseren hvor de har ramlet av...

Her om dagen tok jeg opp en slik pose,
så ut som en kjøttbit av villsvin,
perfekt for en rask middag...
...men når den tinte opp var det ett hjerte og en lever av rådyr...

Ups. har en levernektende ungdom og rådyr er såpass sterk på smak at den kan ikke skjules...

Hva lager man da ?
Ihvertfall kan man kose seg på internett noen timer,
ja timene bare flyr når man kikker på oppskrifter på nettet :-)



Resultat ble Ragout, en fransk gryte som ofte inneholder innmat,
 og en Terrine av leveren, altså paté...

To poser med villsvin kjøttdeig ble tatt opp for å legge til litt kjøtt.

Her er den første oppskriften som ble servert til middag,
Liten oppskrift så må gjerne både dobbles og tripples:

Fransk Ragout

4 personer

1 hjerte
500 g kjøttdeig
100 g bacon
2 løk
4 gulrøtter
1 glass rødvin
2 glass vann eller viltkraft
1/2 ts knuste enerbær
1 ts tørket timian
2 ts grovt havsalt
1 ss granskudd i olivenolje

Sett stekeovnen på 150 grader.
Skjær hjertet i små terninger.
Varm opp en stekepanne ha i bacon.
Hvis baconet ikke har fett nok tilsetter du litt ghee-dyrefett
Ha i hjertet og når disse er brunet, kjøttdeigen,
Brun alt godt før du har i gulrot og løk  i skiver.
Tilsett salt og krydder-urter, fortsett og steke og røre ca 5 minutter.


Ha i vin og kraft/vann.
(hvis du ikke har viltkraft bruk vann).




Hell alt over i en ildfast form,
med lokk eller dekk med folie.
La steke i ovnen ca 2 timer (eller småputre en time på ovnen).

Serveres etter en god salat,
uten tilbehør eller med f.eks. grønne bønner...

 Jeg brukte granskudd lagt ned i olje som jeg var så heldig å få med meg fra Norge,
synes det passet kjempegodt til vilt,
anbefaler å ha noen over ved servering ;-)


Bon Appétit :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)