9. mai 2014

Ukemeny uke 20 - Naturlig Livsstil

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Nå som man kjenner på kroppen alle fordelene,
 er det  begynnelsen på ett nytt og bedre liv ;-)

Fakta om Paleo og mine erfaringer, 
kan du lese mer om HER.




Hvis du ikke vil spise helt Paleo er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-noen av disse er laget i CrockPot - Slow-coocker som står og putrer hele eller halve dagen :-)
...forøvrig vil en paleolivsstil være enkel matlagning siden den er inspirert av steinalderen...

Ukens meny:



Begynn helgen med å koke kraft så er du halvveis til flere middager,
frokoster og masse energi ;-)
Se HER hvordan du gjør det kjempeenkelt og uten masse dilldall...


Lørdag
Sushi er nesten perfekt som paleomat, den eneste feilen er ris, er du på challenge dropp den, bruk mer grønnsaker eller f.eks. en nøtteblanding eller eggerøre.
Hvis du ikke er på challenge kan du trygt bruke litt ris.
La deg inspirere HER og spis Sushi i dag :-)






Søndag

Sil kjøttkraftgryta, legg bena tilbake i gryta som kan fortsette å putre...
Av kjøttet lager du små kjøttkaker ved å mikse ca 1 egg pr 100 g kjøtt.
Hvis du vil spe dem kan du bruke ca 3 dl kraft pr 1ss fiberhusk,
stekes på 200 grader i 10 minutter. Oppskrift HER


Lag suppe med f.eks kinesisk kål og kjøttboller.




Mandag:
Eggefisk til middag,
raskt og enkelt med de grønnsakene du måtte ha :-)


Inspirasjon finner du HER...




Tirsdag

Det er på tide å fryse ned kraft,
jeg benyttet meg av enda litt kjøttrester,
mine melkesyregjærede rødbeter og lagde Bortsch
Russisk Rødbetsuppe, synet bedrar den var fantastisk god.


Servert med kokosmelk. se HER.



Onsdag:

Kyllingfilet i biter og Blomkål stekes.
Krydres med  Curry og tilsettes 2-3 dl kokosmelk.
Husk masse grønn salat :-)



Torsdag:
Ørret med eplesaus, bytt ut fløte med kokosmelk, muscat med eplesaft og smør med ghee
 for en 100% paleomiddag...
Velg grønnsaker som tilbehør.
oppskrift HER





Fredag:
Meatzza, Paleo-pizza som du finner HER,
perfekt fredagsmat, sunn pizza ;-)
Hvis du følger challengen, unngå ost :-P




Frokost

Frokost og Lunsj er selvfølgelig viktig å tenke på,
det er her det er lett å bomme.

Middagsrester er kjempebra til frokost,
bare og varme opp, tilsett ett egg hvis det ikke er nok ;-)

HER  er min siste gode ide :-)


Lunsj

Til Lunsj foreslår jeg  masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.

Ukas lunsj-høydepunkt for meg  er fortsatt  Aspargesomelett
som du finner HER,
bruk grønnsaker som er i sesong ;-)

Hvis du er litt tøff og interessert i ville spiselige vekster kan du bytte ut asparges med ormegress, ruskus eller tamier... Se HER



...som tidligere nevnt tar jeg en teskje linolje for å spe på med omega 3,
men med mye kjøtt blir det ekstra viktig å få i seg omega 3!
Bland med sitronsaft og den går ned hos de fleste ;-)


Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,

 og kombucha i mellom måltidene.

-siste på bloggen: Rooibus kombucha med Ringblomst





Til 'alle' måltidene spiser jeg melkesyret mat,
dette gir masse verdifulle vitaminer og mineraler,
som f.eks. K2.




Våren er her og det betyr at det er masse spiselige planter som stikker hodet opp :-)
-ikke glem hestehovbrenneslevassarve...

Salat, stuing, supper...



Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
grønn enkel salat hvis det er mye til hovedrett og en mer komplett salat hvis det er lite :-)

Prøv gjerne DENNE Paleodressingen til :-)

Jeg var akkurat i Norge noen dager og det var en hel masse spiselige vekster å finne ;-)
bl.a. fioler, løvetann, granskudd...




Ukens Dessert

Sakte innføring av andre sunne matvarer er lurt etter en Paleoutfordring, mørk sjokolade er kjempesunt og for å ha det litt moro i en ellers travel uke, hvorfor ikke DENNE sjokoladekurven fylt med frukt ;-)




Ha en flott uke :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)




.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)