28. feb. 2014

Ukemeny nr 10 Mars - Paleoinspirert

Ukens ukemeny er i Paleostil fordi jeg trenger mer energi og det gir den,
videre er det mange raske enkle middager for jeg har liten tid :-)

-som sagt i forrige uke er det bare å legge til
 pasta, ris og poteter for en helt vanlig diett ;-)

Tipper den passer for mange travle familier ;-)
-bortsett fra søndag er alle middager under 30 minutter...
dog litt i samme stilen, derfor mindre lenker og litt fremgangsmåte ;-)

Planlegge middager er lettvint, 
men som jeg sier hver uke hihi ikke glem frokost og lunsj,
de er like viktige for en jevn energi som varer hele dagen.

Mine frokost forslag holder seg i stilen.
 Smoothi-grønnsaksrøre med nøtter/fett og kraft med grønnsaker.

Kraft og en purre...
Avocado, selleri, paprika, eple, sitron, ingefær, kanel og kardemomme

Rester fra andemiddagen: fruktgrønt, nøttestrø og timiansaus


Til lunsj er det middagsrester, blodpølse eller sardiner,
som oftest med ett lettstekt egg, husk stekt hvitte og rå plomme ;-)
-med ett hav av grønnsaker og minst 2 ss fermenterte grønnsaker.





I tilegg så fortsetter jeg med 1-2 glass vannkefir til måltidene og 1-2 glass kombucha imellom måltidene,
for ikke å glemme 1 ts linolje (eller tran for de som foretrekker det) om dagen.

Jeg har også denne uken tatt opp igjen magnesium piller,
det er umulig å få i seg nok ellers :-(
-jeg får veldig røde kinn når jeg ikke tar Magnesium...

Middagene er raske men de begynner alltid med en salat: Salat-avocado-agurk-paprika :-)



Lørdag:

Paleo Pizza eller Meatzza
se HER






Søndag:

Mitt bidrag til 'Den danske Madbloggerudfordringen'
er perfekt Søndagsmat. And med Fruktgrønt og timiankrem finner du HER
...og ikke glem å koke mer kraft i helgen hvis du har gått tomt ;-)
-det blir både middager og frokoster...





Mandag:

Laks stekt i ovn på en seng av Paprika.
200 grader 10-15 minutter.








Tirsdag:

Stekt kalvekjøtt, gulrot og løk med dampet grønnkål.










Onsdag:

Fiskeboller fra egen produksjon eller fra butikken.
Med kokosmelk og alger.
Ved siden av passer det med litt provencegrønnsaker som begynner å dukke opp, squash og paprika :-)





Torsdag:
Rådyrkjøtt (vilt-okse-svin gjør samme nytta)
i små biter stekt med squash, løk og gulrot.








Fredag:

Kyllingfilet i biter og Blomkål stekes.
Krydres med  Curry og tilsettes 2-3 dl kokosmelk.
Husk masse grønn salat :-)



På Søndag 2. mars er det fastelaven,
deler derfor denne syndige ikke paleo
Vannbakkels som er perfekt til dagen,
for de som ikke er på en challenge,
så skal jeg se om jeg finner noe for oss andre innen søndag :-) 


Paleo - dessert :
Frukt !!!

Til ukens bakst blir det denne utgaven av steinalderbrød:





Ønsker dere alle en flott og energisk uke :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)