23. feb. 2014

Madbloggerutfordringen #2 Dampet And med Fruktgrønt og Timiankrem



Er veldig glad i utfordringer og var ikke sen med å sende innpåmelding,
 når jeg så denne danske madbloggerutfordringen :-)

Kjempemorsom utfordring,
ekte utfordring som består i å lage en rett med en oppskrift fra en tildelt blogg og en fra egen blogg,
minst tre igredienser fra den tildelte blogg, og man skal kunne kjenne igjen oppskriftene, ellers er det fritt frem hva man gjør ...

Tusen takk til de som står bak dette,
virkelig en suuuper ide !

Resultatet ble slik, under ser dere hvordan  ;-)



Jeg fikk tildelt en dansk blogg med navn La Nourriture,
skikkelig morsomt med ett fransk navn,
kjente tilhørighet med en gang !
Flotte oppskrifter (litt få p.g.a. skifte av blogg, men det kommer stadig flere),
anbefaler dere å ta en titt innom - har selvfølgelig lagt den inn på blogglisten min :-)

Sjekk bloggen La Nourriture HER,
veldig vanskelig å velge hvilken oppskrift jeg skal ta utganspunkt i,
men falt for DENNE med Dampet Frukt og Sitrontimian,

Bilde fra bloggen La Nourriture
  lurte også veldig på Andeoppskriften med sviskefyll... 

Derfor tok jeg min egen Helstekte And med Appelsinsaus


 (en av de mest besøkte på bloggen), 
se HER og siden jeg ikke har appelsiner i hus passet det med dampet frukt ;-)
Gleder meg til å se hva dere synes :-)

Her er resultatet :

And med Dampet frukt, bær og grønnsaker, 
Timiankrem og Mandelstrø.

And
1 and ca. 1,2 - 1,5 kg
24 g havsalt pr liter vann
2 dl Muscat eller Grand Marnier-cognac
6 sukker(eller honning)
4 ss eplesidereddik

Dampet tilbehør
200 g epler
200 g ananas
200 g rips
200 g gulrøtter
200 g løk
200 g squash
Skall av1 sitron
Frø fra 1/2 Vaniljestang
1 ts havsalt
1 ts pepper
8 ss Muscat eller Grand Marnier-Cognac

Timiankrem
3 dl  kraft/fett
3 eggeplommer
Saft fra 1 sitron
2 ss frike timianblader
salt-pepper

Mandelstrø
2 dl mandler
2 ss friske timianblader
4 ss andefett
2 fedd hvitløk
1 ts havsalt

And
24 timer før middagen:
Gjør du anden klar og legg den i saltvann på ett kjølig sted.
5-7 timer før middagen:
Legg anden hel i en CrodkPot-Gryte med Lokk (skal dampes og ikke stekes), hell over muscat eller hvitvin.
Bruker du Crock-Pot eller lignende sett varmen på full og la stå 6 timer (eventuelt mindre 3-4).
Ved vanlig ovn sett den inn på 200 grader når den er varm og kraften begynner å koke,
slå varmen ned til 140.
 La stå i 4 timer, eller mindre hvis du ikke vil at den skal dette fra hverandre,
pass på at den ikke blir tørr.
Ta anden ut og legg i ett ildfast fat uten lokk.
Varm sukker og eddik i en liten kjele,
når det er karamilisert og blitt tykkere heller du dette over anden.



Dampet Frukt, Bær og Grønnsaker.
Skrell, del osv til passende biter og ettersom frukten du har valgt er hard.
Jeg har brukt epler, squash og ananas i små terninger.
Gulrøtter i tynne ringer, løk i biter.
Smør en ildfast form med andefettet.
Rør sammen de andre ingrediensene og mariner frukten i dette,
i den ildfaste formen.
Dekk formen med aluminiumsfolie eller lokk (skal dampes).
Sett til side mens du gjør klar resten.




Krem
Varm opp 2 1/2 dl kraft/fett fra stekingen av anden.
Rør inn sitronsaft, timian litt salt og pepper.
Eggeplommene skal røres inn ved ca 70 grader.
-bruk flere eggeplommer hvis du vil ha en tykk krem eller avkjøl den...




Mandelstrø
Hakk mandler og stek raskt i andefettet.
Ha i presset hvitløk, timian og salt.




Til slutt:
Varm ovnen opp til 220 grader.
Sett inn  fatet med grønnsaker-frukt.
Stekes ca 20 minutter,  tilbehøret skal dampes.
Sett inn anden og stek 5-10 minutter til,
anden skal brunes godt men ikke svis ;-)
Fini...



Ta ut anden og del den opp (eller server hel).

- Dander tallerkener
- Server alt hver for seg
- Ha anden på fat med tilbehøret rundt, mandelstrø over, krem ved siden av...

Kort sagt gjør som du føler for og Nyt maten ;-)



Noen egne tanker om resultatet:
-veldig morsom kombinasjon
-hadde foretrukket å dampe tilbehøret i stekepanne, lettere å kontrollere og smake til...
-kjempegod saus som gjerne må serveres kald
-manglet litt tid til utførelsen 
-ikke tid nok til å ta bilder, alle satt ved bordet og ventet på maten ;-)
-nøttestrøet er bare altfor godt, lag masse ;-)

Hva synes dere er utfordringen, bestått ???
Her er teksten om utfordringen fra madbloggerutfordringens, side :

Denne gang lyder udfordringen på:Du får tildelt en anden madblog som også er tilmeldt udfordringen. På denne blog vælger du selv en opskrift som du splejser med én af dine egne opskrifter!Der skal være en genkendelighed ifht den opskrift du vælger, og mindst tre ingredienser skal gå igen.Om du laver en hovedret om til en dessert, vælger at henkoge en forret eller bruger avanceret udstyr, det er helt op til dig. Lad fantasien få frit spil. I indlægget linker du til den opskrift du har valgt fra modpartens blog, og det skal fremgå tydeligt hvilke af dine egne opskrifter der er tale om. Husk at nævn Madblogger Udfordringen i overskriften. Og kom den gode tone i hu, og at dette ikke er en konkurrence, men en hyldest til madblogger-fællesskabet.

Takk en gang til de som står bak og for at jeg fikk være med,
håper det ikke blir lenge til neste gang ;-)

Dette var også en fantastisk måte å bli kjent med flere matblogger,
Skal i nærmeste fremtid utvide min bloggliste...
-og vil dere linke til bloggen min fra dere setter jeg stor pris på det ;-)

...som ett lite ekstra så må jeg nevne restene!

Hos oss ble hele anda spist til minste lille bit,
og jeg som ville ha en andesandwich :-(
men til gjengjeld ble det igjen frukt7grønt, krem og mandelstrø:
ha alt i en panne (+litt blomkålrester) og varm opp,
nydelig frokost ;-)




En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)






4 kommentarer:

  1. Hold nu op et festfyrværkeri af farver på den tallerken -
    og sjov idé at tænke atypisk frugt i kombination med grønt ind i en sådan ret.

    Dejligt du ville lege med, skønt at have flere nordmænd med!
    En tredje runde forestiller jeg mig at søsætte umiddelbart inden sommeren går alt for meget i gang, sådan med friske grøntsager en masse til at lege med. Skønt at du er med på den.

    Tak for dine fine ord om ophavsfolket, og for din begejstring,
    La Cucina Nada

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Takk og bare hyggelig :-)

      Gleder meg til neste omgang!

      Slett
  2. Ej hvor er det et skønt indlæg du har lavet! Det lyder sjovt, og jeg er meget imponeret over at du har fået lavet min dessert om til en hovedret! Haha :-D
    Det må jeg prøve at lave snart. Jeg har lige postet mit indlæg også, du kan finde det her: http://lanourritureblog.blogspot.dk/2014/02/curry-med-kalv-og-koriander.html ! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Tusen takk for så koselig kommentar, synes også det ble en morsom vri, litt styrt av hva jeg hadde tilgjengelig.
      Ser kjempegod ut den curry'n din også , bravo!

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)