27. jan. 2014

Kylling i sur-søt saus - Kinesisk

Sursøt Kylling uten fritering,
og like god !

Når jeg gikk på videregående spiste jeg og venninnen min ofte lunsj på kinarestauranter,
valget falt som regel på Sursøt fritert kyling eller svinekjøtt, so good ;-)

I en litt sunnere stil fant jeg en oppskrift uten fritering,
en fransk blogg skrevet av en kinesisk dame:
 -med litt justeringer ettersom hva jeg hadde:



 Kylling i Sur-Søt Saus


4-5 personer

400 g Kylling- (kalkun) filet

Marinade:
1 1/2 ss maizenna
1 ss hvitvin (evt sitronsaft)
1 eggehvitte
1/2 ts salt
1/2 ts pepper

Ghee, kokosolje eller olje til steking.

Saus:
2 ts tomatpuré
4 ts riseddik
2 ts agavesirup/4 ts sukker
2 ts sojasaus
1 dl vann

1 løk
3x2 cm ingefærrot

Skjær kyllinfiletene i strimler/biter.
Ha bitene i en bolle med maizennamelet og bland godt.
Rør sammen eggehvitte-vin-salt-pepper,
bland dette inni kyllinbitene.
La stå minst en halvtime.

-tid for å gjøre istand tilbehøret,
ikke alltid nødvendig med ris,
her ble det spinat :-)
-velger du ris: gå for naturris... 


 

Rør sammen ingrediensene til sausen,
untatt løk og ingefær som du skjærer i smått.




 

Varm stekefettet i en panne og stek kyllingbitene gyldne,
har du liten panne: stek i flere omganger.
Sett kyllingen til side,
mens du freser løk-ingefær litt i stekefettet.
Tilsett sausen og når denne koker opp har du kyllingen oppi.



Spinaten ble vasket og deretter dampet i kjele med lokk,
et tar bare noen minutter,
deretter rørte jeg inn litt soyasaus og sesamfrø,
enkelt og godt :-)



Bon Appétit !






 En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: Følgere-medlemmer 

2)   like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...
 
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere og liker ;-) 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)