28. des. 2013

Rullekake med Moltekrem og Pistasjnøtter

I Frankrike skal de være en 'buche' til dessert i Julen,
det kan være en rullekake, iskake, gelekake e.l.



Jeg synes  en rullekake er den enkleste basen for en slik kake,
rask å lage, kjempegod, mange porsjoner...

Deretter er det bare å velge fyll, krem og pynt etter ønske.
Årets utgave ble med Norske molter, pistasjnøtter og fløtekrem.

Oppskrift på rullekake finner du HER.
...eller hvis du hvet hvordan brukte jeg disse målene:

4 egg
120 gram sukker
120 gram hvetemel
2 ts bakepulver
Før jeg hadde røra i lagpanna, 
dekket jeg denne med hakkede pistasjnøtter.
Stekes 8-10 minutter på 180 grader.
Når kaken kom ut av ovnen lot jeg den ligge i langpanna,
 med ett lag bakepapir og et håndkle over for at den skulle holde seg myk.
Moltekrem 

5 dl molter
6 egg
100 g sukker
60 g smør

(basert på DENNE oppskriften på sitronkrem)

Ha egg, sukker og molter i en kjele.
Varm opp under omrøring til 80 grader.
Blandingen skal tykne men ikke koke.
Vakker blir den ikke men smaken dekker over det ;-)

Når kremen er nesten avkjølt, tykkelse som vanlig krem,
smøres den utover og kaken kan rulles sammen.

Jeg rullet den på langs og fikk en kjempelang kake.

Delt i to ble det to kaker,
her er den første...

Snømennkake

Pyntet med vanlig pisket kremfløte med vaniljesukker og sukker.

Snømennene ble laget av Chantelle, vanessa og Mormor.







 Julegleder :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :


 -alle nye innlegg blir satt opp der...



I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)