9. nov. 2013

Sukkerfri Kake til verdens Beste Pappa

3 egg
2 ss Tagatesse eller 3 ss Splenda
2 ts johannesbrødkjernemel
1/4 ts vanilje (eller 1/2 vaniljestang)
- See more at: http://lavkarbohverdag.com/2011/11/12/farsdagskake-til-lavkarbopappaer/#sthash.xfb7GIZc.dpuf
Farsdag på søndag :-)

 Hva liker pappa'er ?
Like vanskelig valg hvert år ;-)

Glutenfri - Sykkerfri....






Restekaken min i forrige uke ble veldig god,
derfor måtte det bli noe lignende,
Denne gangen er det ikke brukt sukker i noen av delene,
steviapulver i bunnen (kunne like gjerne vært droppet),
Agavesirup i Gele og vaniljekrem.


Kakebunn av Egg


3 egg
1 ts sitronsaft
1 ts steviapulver
1 dl malte mandler

Sett ovnen på 180 grader varmluft eller 190 uten.
Pisk eggehvittene stive, ha i steviapulver og pisk til de er veldig stive.
 Bland forsiktig inn de tre eggeplommene og malte mandler.
Ha i smurt form (f.eks 22- 24 cm)
Stekes i 10 minutter.
Avkjøles i formen.

Bringbærgele


3-5  dl frosne bringbær
vann
50 g agavesirup
4 g agar-agar

Kok opp bringbær med litt vann.
Tilsett sirup og ha blandingen i ett målebeger,
tilsett vann til totalt 5 dl.
kok opp blandingen og tilsett agar-agar,
rør godt og la koke 1 minutt.
Avkjøl til nesten stiv.
Hvis du bruker gelatin, følg anvisningen og mengde som anbefalt på pakken.
Eller du kan bruke ferdigkjøpt...

Vaniljekrem


For at Vaniljekemmen skulle være sukkerfri,
byttet jeg ut mengden sukker med halv mengde (vekt) agavesirup...

Vaniljekrem finner du oppskrift på  HER,
eller du kan kjøpe ferdig, du trenger 1/2 porsjon, 
men lager du full porsjon har du til en dessert-kake til ;-)
Holder seg noen dager i kjøleskapet.
-Vil du ha kremen enda bedre: 
rør inn ca 100 g mykt smør før den er helt kald...





Ha bunnen på ett fat,
sett kakering (springformringen uten bunn) over kaken.
Hell over gelen, som er avkjølt og nesten stiv.

La stivne til du kan ta på overflaten .
Ha over vaniljekremen.

La stå i kjøleskap til servering.

Ta av ringen og pynt med det du har ;-)

Jeg tok vare på litt av gelen 
(silte av saft før den stivnet),
som jeg hadde i en kakepynt sprøyte.
Gelen virket fantastisk,
men neste gang går jeg for plastpose og klipper hull...






 Ønsker Pappa'n min og alle andre en riktig så trivelig farsdag :-)



Kaken er inspirert av en lavkarbokake fra lavkarbohverdag.com,
men som vanlig var det flere ingredienser jeg ikke hadde,
 til tross for at det er bare 4 i selve kake :-O

Det som så litt gøy ut og som jeg aldri har prøvd,
er fremgangsmåten ved å piske eggehvittene stive og så blande inn eggeplommer ++, 
så det ble min egen variant med samme fremgangsmåte. 

Som det står på lavkarbohverdag og jeg kan bekrefte, så oppfører ikke kaken seg likt med ett sukkerbrød med hvetemel og bakepulver, den hever fint, men faller deretter litt sammen, oppskriften er nok også til en mindre kake enn min 24 cm springform, tror jeg må sette 22-18 cm på ønskeliste ;-)







En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)