7. nov. 2013

Hjemmelaget Ost

Har du laget ost ?

En enkel måte er denne fra det Indiske kjøkkenet.






 Det blir omtrent samme pris som de billigste feta og mozarellaostene,
fordelen er at du hvet hvilken melk som er brukt og ingen andre tilsetninger.


 Andre bruksområder gleder jeg meg til å teste ut!

Hjemmelaget Ost


2 liter Melk
1 dl sitronsaft
Kok opp  melk, tilsett sitronsaft og kok til all melken ar skilt seg. 
Nå må ostemassen siles i en finmasket sikt eller ett klede. 
Deretter legges den i press inne i klede på en tallerken,
 som ligger på skrå i en skål, 
-for at væsken renner vekk...
deretter en skål med noe tungt over (se bilde), 
la ligge over natten minst i kjøleskapet.

-jeg har prøvd forskjellig melketyper,
fra pasturisert lettmelk til denne upasturiserte helmelka.
-ingen forskjell i resultatet.





Nå er osten klar til bruk,
den kan krydres utvendig hvis ønskelig,
jeg synes absolutt den trenger litt smak da den er veldig mild!
Etter noen dager i kjøleskapet blir den hardere omtrent som gullost ;-)

Skjær den gjerne i terninger og legg i glass med olivenolje og krydder,
som kjøpt fetaost ferdig til å ha i salaten.





Prøv da vel ;-)

-og har du oppskrifter å dele så ikke nøl med å legge igjen en kommentar.





En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

11 kommentarer:

  1. Da har jeg stemt på nr 55 Lykke til :o)

    SvarSlett
  2. Jeg har laget ferskost et par ganger, men denne oppskriften må prøves. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må gjerne dele hvis du har andre oppskrifter ;-)

      -særlig med smakstilsetninger og hvordan bruke den foruten i salat...

      Slett
  3. Svar

    1. -skal kikke på bloggen din om jeg finner noen fine varianter ;-)

      Slett
  4. Tusen takk for denne fantastiske bloggen. Jeg flyttet fra Norge for snart 20 år siden da jeg giftet meg med en Skotte. Som typisk østlandsgutt skal julen feires med ribbe, surkål, medisterkaker og pølser. Jeg gikk til en slakter og bestilte ribbe første julen, og det fikk jeg jo I og for seg men I Norge kaller vi det spareribs. Det tok flere år før jeg skjønte at ribbekjøtt het Pork belly på Engelsk. Like problematisk var surkålen. Det smakte rett og slett ikke det samme som det gjorde hjemme. Det var kun for noen uker siden jeg fant ut at Karve het Caraway seeds på Engelsk og ikke Cumin hvilket nok er ispisskummen på Norsk, men karve på Svensk. Og medisterkaker? Fant ikke oppskrift og hadde ikke peiling på hvilke krydder som hørte til. Ta det med seg farse over nordsjøen hadde ca 50% suksess da den blir sur så fort.

    Slik fant jeg da siden din da jeg nok en gang letet etter en oppskrift for et par år siden. Hadde veldig lyst på kjøttkaker av medisterfarse her om dagen så jeg kom tilbake nok en gang, og denne gangen ble jeg sittende og lese litt mer. Jeg ble så inspirert av oppskriftene dine at I dag sto jeg opp tidlig og nå har jeg laget Rilette, Confit and, Julepostei og Ost. Føler meg temmelig stolt for jeg hadde full suksess med hver rett.

    Mens melken kokte opp hadde jeg I en spiseskje karve og litt salt da den var ferdig. Helt nydelig allerede nå, men gleder meg til å smake I morgen.

    Tusen takk, nok en gang! :)

    MVH
    Christopher
    Glasgow

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig og inspireende tilbakemelding, kjenner meg igjen i språkproblemene siden jeg er norsk i frankrike ;-) Det er gså veldig tilfredstillende å lage ting selv ...

      Lykke til videre :-)

      mvh Hege

      Slett
  5. Hvor lenge ca koker du melken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke lenge, først koke opp og så tilsette sitron og da begynner det å skille seg med en gang, kanskje 1-2 minutter til...

      Slett
  6. Hvilket krydder er godt på fetaosten?

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)