1. okt. 2013

Ekte Hjemmelagde Fiskeboller

Gode Norske Fiskeboller på boks det har jeg spist mye av i oppveksten, 
derimot så finnes det ikke i Frankrike...





I begynnelsen  når vi bodde her og kjørte bil opp og ned til Norge,
 så ble det med noen bokser nedover...

Etterhvert venner man seg til å ikke ha det...
...men hvorfor det ? 
De kan jo lages, ja til og med hermetiseres...

Fiskekaker og Fiskepudding er lett å lage, 
men må innrømme at fiskeboller det har jeg bommet på...
-mest fordi det er umulig å trekke noe på gassovn,
det fosskoker uansett om du skrur ned osv...

Endelig en vakker dag så gikk det som det skulle,
så da var jeg rask og kjøpte noen kg med fisk og lagde litt fler...

Oppskriften er enkel og varierer lite uansett hvilken nettside/bok man leser,
her er min versjon som virket i alle forsøk:

Hjemmelagde Fiskeboller



Gir ca 20 boller.

500 g Fisk
1 1/2 ts salt
1 egg
2 1/2 dl melk/vann
1 ss potetmel
1/2 ts muskatnøtt


Kraft:
Fiskerester 
Løk
Gulrot
Laurbærblad

Alle ingredienser skal være (is) kalde.
Du kan ikke bruke fisk som har vært fryst !


Jeg hadde Seifilet,
på siden til godfisk brukte de hysefilet, 
og sier dette:  
Tips: Filet av lyr, torsk eller en blanding kan også brukes.

Rens og skjær fisken i biter.
Start kjøkkenmaskinen (med kniv) og slipp en og en bit nedi,
ha i salt og kjør i ca 2 minutter.

 Ha i egget og når det er godt blandet heller du i melk eller vann i en tynn stråle.


 Ha i potetmel og muscatnøtt til slutt og kjør videre ca 3 minutter.


Bruk slikkpott og ta ned fa sidene med jevne mellomrom.
Blandingen skal vare litt seig og ikke rennende,
når du stikker inn slikkepotten skal den nesten kunne kutte den i biter.


Kjør kjøkkenmaskinen masimum 9 minutter.
Jeg kom oppi 12 på den ene blandingen og da ble den rennende,
etter en time i kjøleskapet så ble den stiv igjen så resultatet ble likt.

Jeg kokte kraft på fiskerestene med løk, gulrot og laurbærblad.
Du kan også bruke bare vann eller buljong.


Sil og kok opp kraften.
Sett den på lav varme, det skal ikke fosskoke.
Ta en spiseskje og form boller i handflata,
eller med to skjeer.
-du kan fukte handa litt men med for mye vann blir det klissete,
det gikk nesten letter med to skjeer som var litt varme...




Slipp bollene ned i krafta og kok/trekk i 10 minutter fra du begynner å lage boller,
 eller 5 minutter fra du slapp i den siste.



I en 4 liters kjele kokte jeg 15 av gangen.
Tas ut med hullsleiv.


Nå kan du hermetisere de i krafta, lage hvit saus og servere til middag...

Oppskrifter kommer...




Farsedeigen kan også brukes til, fiskekaker, fiskeburgere eller fiskepudding,
oppskrifter kommer...




Hvordan ble resultatet ?

-Jentene mine lurte på hvordan jeg hadde tryllet frem ekte norske fiskeboller, 
og fant ut at de fikk kikke på bloggen om noen dager ;-)

-Philip sa de var like vonde som de han spiste i Norge...

- Franskmannen min spiste dobbelt så mange som oss andre...

- Jeg sier : Kjempegodt !



3 kommentarer:

  1. Får du ikke tak i Quenelles der du bor? Det er en fiskepuddingrett fra Lyon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) det hvet jeg ikke men skal med en gang sjekke, ellers kikker jeg lite på ferdiglaget mat, men liker å teste :)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)