24. aug. 2013

Fisketapas med Sardiner og Alger

Planen var en sardin grillkveld, 
men i butikken var det flere fristende 'greier' ,
 vel vitende om at flertallet ikke ville rope hurra over sardiner, 
så tok vi flere forskjellige fiskegreier, helt nøyaktig:

alger, blekksprutringer, villaks, store reker og sardiner...

...dette var så godt så jeg legger til det vi tok i tilegg mandagen etter, 
for dette gjør man flere ganger ;-)

fiskefileter og ustekte gambas...

For noen år siden vant jeg en elektrisk bordgrill, den er helt super til å grille i mindre kvantum og til grilling av små biter og fileter, nesten som fondu og raclette  da alle kan  ordne sine egne greier...

Det spruter litt så at man kan sitte ute på varme sommerkvelder er ett stort pluss :-)



Dette blir ikke noen egen oppskrift,
 men ett samleinnlegg for ideer til fiske tapas eller fiskemat-kos :-)

Her er bilde og forklaring på tilberedelse av de forskjellige herlighetene,
så er det bare å velge og legge til det som mangler...

Sardiner





 Sardinene renset jeg, 
her i syd-Frankrike bruker de gjerne de aller minste og spiser de som de er,
 siden vi er litt snåle i fra nord så ble de renset, vannet ut i sitron første kvelden og i melk andre kvelden,
(ungene fortrokk de som hadde ligget i melk), dyppet i egg og rullet i mel blandet med salt og pepper.
Er du glutenalergiker kan du bruke bokhvete eller havremel, men også polenta...
Franskmannen min syntes de var helt på topp !
-og jeg som aldri ha spist grillede sardiner syntes de var kjempegode ;-)

Fiskefileter






Villaksen fikk en soyamarinering med litt pepper, og de små rød-fiskene mine fikk rullet seg i melet.


Store Reker





Vi renset de  og marinerte de i hvitløk, gurkemeie, paprika og pepper med litt olivenolje.
Valgfritt å nyte de kalde eller gi dem en liten oppvarming på grillen.
Herlige munnfuller.

Gambas



Gambas er kjempestore reker som kjøpes rå.
perfekte til paëlla og supper, således også til grilling.
Siden det ikke er så mye vits i å marinere de med skallet, for så å skrelle dem,
 lagde jeg en urtedipp.
Urtedipp kan lages på mange måter, 
denne er helt enkelt laget av creme fraiche med litt hvitløh, salt, pepper og masse forskjellige oppklipte urter. 
Passet forøvrig til alle de forskjellige fiskene.

Så er det bare å legge de på grillen, 
snu rundt og når de er rosaaktige kan de nytes, 
men vær forsiktig så du ikke brenner fingrene når du skreller ;-)

Blekksprut







Kvelden(e)s høydepunkt for de yngste og den eldste var blekksprutringer !
Det er populær fiskemat det, noe de forøvrig får ofte på skolen.

Siden jeg ikke er fan av å fritere mat (hvet at det smaker godt ;-) 
så ble det tilbredt likt men stekt på grillen,
dette gikk veldig bra, selvom 'deigen' løsnet litt og ble tykkere på første stekesiden...
Iallefall ble de veldig godt motatt og forsvant før sardinene (heldigvis for meg ;-)

Til 'tempura-røren' bruker jeg to egg og 1/2 dl vann (bruk gjerne øl),
 bland ut med mel til jeg får en tykk røre. Salt og Pepper.
Røra er tykk når ringene må dyttes nedi.
De kan ligge der til du begynner å steke.

Alger




Som tilbehør fikk jeg for første gang tak i ferske alger,
så gøy ;-)
..og så godt...
Algene vaskes og kokes i ca. 5 minutter,
hell av kokevannet tilsett smør og hvitløk, 
jeg tilsatte ikke salt da de er fra saltvann.


Serveres varme, men de er fortsatt gode om de blir kjølige utover kvelden.

Annet tilbehør ble hos oss salat og couscous.
Man kan også ha grønnsaker i skiver klare til grilling ,
men vurder hvor mange dere er og hvor stor grillen er ;-)

Nypoteter med smør...
Salatpinner...
...mulighetene er uten ende ;-)

Litt småtilbehør som dipp, sylteagurker etc er også fint å ha på bordet.

Jeg synes et tapasmåltid bør være:
- fargerikt 
- fullt av forskjellige smaksopplevelser
- noe for en hver smak
-fullt av godt humør

Ikke minst bør det følges av en god vin ;-)

Her ble det en Chardonney fra omerådet dvs. fransk,
helt nøyaktig fra Chateau Guilhem.

Siden gode måltider bør nytes og ikke forstyrres av fotografering,
 er alle bilder fra forberedelsene ;-)






Bon Appétit :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)