15. mai 2013

Glutenfri Smash Cake

Kake uten gluten det er en utfordring, men utfordringer er gøy :-)

Det er også gøy og prøve ut oppskrifter fra andre bloggere :-)

Da jeg så disse Smash Cupcake'ne på bloggen til Kristine : Namnamnansen var ble jeg overbevist om at de måtte være kjempegode, ikke minst fordi hun har veldig gode utprøvde oppskrifter...
.... men også fordi de er basert på ett godteri som er populært, altså er smaken populær ;-)





klikk HER for å komme til bloggen Namnamnansen, 
med orginalutgaven av disse Smash cupcake'ne.

- husk å spørre og linke når du låner denne eller andre oppskrifter,
 (her eller hos andre), for å blogge dem videre, 
det er kjempegøy og se sine oppskrifter bli brukt,
 men når de blir fremstilt som andres er det mindre gøy!

Min variant er glutenfri, klikk på linken for å se orginalen ;-)

  • -Jeg har ikke (og  hvet egentlig ikke forskjellen) samme type salt og har redusert saltmengden i forhold til orginalen. 
  • Videre lagde jeg første utgave med hvit sjokoladekrem, og det ble for søtt for meg, men kjempegodt motatt hos barna ;-) I forsøk nummer to passet jeg på å ha mørk kokesjokolade, og det ble for meg mye bedre, reduserte sukkermengden litt, men jeg reduserte også saltet... 
  •  Må også innrømme at jeg ikke har Smash-sjokolade tilgjengelig i butikken og vurderte det litt tåpelig å få det tilsendt fra norge :-P så der brukte jeg cornflakes og sjokolade ;-)

 Glutenfrie Smash Cupcakes og Smash Cake


120 g smør
200 g sukker
1 boks mais
3 ss creme fraiche (rømme, yogurt)
175 g malte mandler
50 g maizenna
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
1 ts  vaniljesukker
3 egg
50 g sjokolade, hakket
50 g cornflakes


Smash Krem


100 g brunet smør
200 g sjokolade
120 g smør
1/2 ts salt
200 g melis

(hvis du vil bruke hvit sjokolade bør sukkermengden halveres ;-)

Fremgangsmåte:

Sett ovnen på 180 grader med varmluft (200 uten)

  • Smør og sukker røres hvitt
  • Mais og creme fraiche hakkes 
  • Bland sammen de tørre ingrediensene
  • Alt blandes sammen (i kjøkkenmaskin)
  • Tilsett ett og ett egg.
  • Til slutt rører du inn hakket sjokolade og cornflakes, eller hakkede smash sjokolader hvis du har.
  • Fordeles i muffins-cupcakesformer eller ha røren i en ca 24 cm springform.





-Her med sjokolade og cornflakes hakket sammen med røren.


Muffins-cupcakes stekes i 20 minutter og kaken i ca 30, avhengig av tykkelsen, 
sjekk med en kakepinne at de er ferdige.

Ta muffinsen ut av brettene og avkjøl på rist.





Kremen lager du slik:
  • Smelt og brun smøret (100g), pass på at det ikke brenner seg
  • Brekk sjokoladen i biter og ha i en bolle
  •  Hell det varme smøret over sjokoladen, dekk til og la stå i 5 min før du rører det godt sammen
  •  Når sjokoladeblandingen har fått romtemperatur visper du inn smør og salt 
  •  Tilslutt vispes melisen inn
-med mørk sjokolade




-med hvit sjokolade


Kakene kan pyntes når kaker og krem er avkjølt, kremen må stå litt kjølig (kjøleskap) , 
men må heller ikke bli for kald.

Inni ble de slik :


Ha kremen i sprøytepose for å lage et fint mønster, 
eller smør på med kniv og pynt med f.eks. cornflakes ;-)







Ikke glem og kikke på bloggen til Kristine, Namnamnansen HER

Bon Appétit :-)


4 kommentarer:

  1. Takk for 17. mai kake oppskrift. Det er jo så mange andre flotte kaker, men sjelden noen glutenfrie til fest.

    SvarSlett
    Svar
    1. :-)

      Alle de foreslåtte kakene øverst til høyre og denne er glutenfrie, dvs. Fraisier-kaken kan lages med malte mandler istedetfor hvetemel, den gjør seg minde luftig enn vanlig sukkerbrød ;-)

      Slett
  2. Veldig moro at du likte oppskriften min og har laget en glutenfri verson :-) Jeg har lagt til en link til din verson på originaloppskriften :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så gøy, og takk for link og en genial idee :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)