17. feb. 2013

Kylling Wok

Er storfavoritt av bl.a. det kinesiske-, vietnamesiske og indiske kjøkkenet...
For meg er det en utrolig god blanding av smaker...
...det er desverre veldig vanskelig å finne gode oppskrifter
(jeg har helt sikkert godt glipp av en god bok),
bortsett fra indisk der har jeg en superbok (Indisk Mat)...

Har alikevel snappet opp litt fra forskjellige bekjentskap, blogger, bøker etc.
Denne uken falt det seg slik at jeg gjorde unna den ukentlige handleturen i en annen butikk enn normalt, dvs. andre ingredienser og tilbud... så da havnet det litt minimais og div grønnsaker i kurven... og om kvelden hadde jeg selvfølgelig ikke tid til å lete etter oppskrifter og det ble da helt hjemmekomponert...


...men aldeles nydelig!! så godt at jeg tok restene til frokost...

Min version av asiatisk Wok...
6 personer...

400 g kalkunkjøtt
2 store ferske champignon
1 grønn paprika
2 gulrøtter
1/2 purre
1 boks mini mais kolber
1 dl  bønneskudd
3 cm ingefærrot
4 hvitløkbåter
3 dl langkornet ris


Marinade: 
3 ss solsikkeolje
 3 ss sitronsaft med 3 ss hakket fersk persille
1/2 ts pepper
  2 pressede hvitløkbåter
Ingredienser til saus:
 2 ss potetmel
1 ss fiskesaus
 1 ss portvin
 2 ss soyasaus 
2-4 dl hønsekraft (eller vann)...
Skjær kalkunkjøttet i strimler og legg de i en plastpose, hell marinaden over,
 Snu posen litt rundt så marinaden fordeler seg godt over alle bitene.

Først forbereder man alle ingredienser: snitt og skjær i ønskede fasonger...
 

Sett på  ris til koking: jeg brukte 3 dl ris, 1 ts salt og 9 dl vann...
Koketid finner du på pakken.

Husk å vaske risen hvis du ikke vil at den kleber.
 
Deretter  steker man  kjøttet i marinaden  i wok,
 men når man ikke har wok så går det fint med en stor stekepanne ;-)

Deretter fortsetter du å legge til ingrediensene i den rekkefølgen du ønsker,
ettersom hvor stekt du liker hver enkel grønnsak...
Jeg hadde de i i denne rekkefølgen:
 champignon, gulrot, paprika, ingefær og hvitløk, purre, maiskolber, bønneskudd.
La blandingen bli gjennomvarm mellom hver gang du tilsetter en ny ingrediens.
 Jeg lot den steke to minutter etter å ha hatt i champignon, siden jeg liker de godt stekt.


 Når alt er kommet i panna (grønnsakene skal ikke være ferdige stekte) så strør man på potetmel og rører rundt, tilsetter alle ingrediensene til sausen (1 ss fiskesaus, 1 ss portvin, 2 ss soyasaus og 5 dl hønsekraft) og rører godt, la det putre 2 minutter,  sausen skal være blank og fyldig...
Hell risen over i ett dørslag og la dampe godt av seg.
 Wok'n serveres med risen...


Bon Appétit!

Retten er ikke tilsatt salt siden det er soyasaus i wok'n.
Det skulle ikke være nødvendig å tilsette olje under stekingen siden det er olje i marinaden.
Som de fleste andre retter kan ingredienser legges til og byttes ut.
Bl.a. for de som får tak i vannkastanjer så anbefales det på det varmeste.

Den kinesiske kalender har også gitt navn til årene.
De følger en syklus på tolv forskjellige år i denne rekkefølgen: rotte, okse, tiger, hare, drage, slange, hest, sau, ape, hane, hund, og gris.
. 23. januar 2012 startet dragens år, som varer frem til slangens år starter 10. februar 2013.

...teksten er hentet fra Wikipedia hvor du finner mye mer informasjon...

I år er  altså kinesisk Nyttår den 10. februar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)