27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 5 2012

Tomater, auberginer, paprika, squash, løk = Ratatouille :-)
Tomatplanter sådde jeg inne i begynnelsen av Mars, deretter gule og grønne squash i midten av Mars. Andre sorter tomater, auberginer og paprika kjøper jeg som ferdig planter når det er vår nok til å pante de ut i begynnelsen av Mai.

...bildet er fra midten av April, når de har flyttet ut i drivhuset...
Agurk planter blir også kjøpt ferdig, da de er veldig vanskelig å få til å spire...
Ellers har jeg sådd (midten av Mars) to typer gresskar, etter å ha blitt inspirert av bloggen Gull i Munn :-)
Gresskarene må jeg nok plante rundt om i bomsterbeddene da de tar enormt med plass.
Aspargesbønner kan ikke såes ute før bakketemperaturen er minst 10 grader, jeg er litt utolmodig siden det er en av de mest populære grønnsakene jeg har i kjøkkenhagen og det hadde vært så morsomt og ha noen som kom litt tidligere. Derfor prøvde jeg å så de under tunnelen mellom salaten: det virket ikke kun to frø som spiret :-( , nå har jeg prøvd og så de inne for å plante ut... Leser alt av gode tips men de er da så forskjellige noen ganger, og gjør de egentlig så stor forskjell???  Tid for å finne det ut!
1/3 frø ble lagt i fryseren, 1/3 frø ble lagt i vann og 1/3 fikk være som dem er. Deretter ble de plantet 6 i hver liten potte av den typen som kan plantes rett ut i jorda, noen ble laget av avispapir ;-) , halvparten inne foran vinduet og den andre halvdelen ute i drivhuset, alt dette den 14 april, 1 mnd. før vi eventuelt kan så de ute. Normalt tar det 2 1/2 mnd før man kan høste bønnene, men først må de spire !

Etter 10 dager kan jeg konstatere at noen har spiret i alle de 3 forskjellige forsøkene i pottene inne og de ute i drivhuset har litt tungt for å stikke hodet opp (men de har blitt vannet litt for lite), men flest frø av de som ble lagt i fryseren kommer først! Men forskjellen er veldig liten og det er få frø som spirer :-(
Inni drivhuset har jeg også plantet en kjøpt cerise tomatplante:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)