20. nov. 2012

Vanessa 16 år og snart voksen krever en nesten voksen kake

16 år allerede, utrolig hvor fort tiden går selvom ikke hver dag flyr avgårde :)


16 år, begynt på videregående og er faktisk blitt litt stor og fornuftig ;-)







Bursdager er for meg en anledning til å lage en morsom kake, men må innrømme at det er ikke lett å finne på ett tema når bursdagsbarnet er blitt så stort, nytter jo ikke med petshop eller søte kaniner...

Det ble derfor spekulert veldig lenge på hva denne kaken skulle se ut som, snakket litt med mormor og når hun kom med en ide som også hadde streifet meg ja da var saken grei...
 ...dvs greit var det ikke, for skulle lett lenge for å finne på noe vanskeligere...


Bakgrunnen var at når hun begynte på videregående fikk alle elevene utdelt en bærbar datamaskin til odel og eie... Vanessa har gledet seg til det i over ett år, siden hennes har vært umulig og ikke virket ordentlig siden hun fikk den for 4 år siden... Det fine med å ikke få alt du peker på til en hver tid er at du setter så utrolig pris på det du får og du tar godt vare på tingene dine.

For å skryte litt til av min kjære eldstemann <3 så må jeg fortelle at hun også har fått ett stipend  eller 'bourse' som det heter her, fordi hun har fått gode karakterer på ungdomsskolen og går videre på videregående :)
Hun (og jeg) forplikter seg til å fullføre videregående og hun vil få utbetalt en sum for hvert trimester:
Geniale et Bravo !

Så var det den kaken da, det ble en 'kopi' av den røde bærbare nye datamaskinen :-)

Da skjønner vel de fleste hvor vansklighetene ligger :( , ikke lett å få til skjermen...

Etter mye funderinger ble planen slik:

Bunnen må være en Brownie for de er litt solide...
Skjærmen må bli en kjeks, så det ikke blir for tungt...
Ingen liker egentlig sukkerpasta og bursdagsbarnet liker ikke marsipan, derfor må rødfargen eller glaseringen bli noe annet: hvit farget sjokolade og melisglasur...

For ikke å få for dårlig tid lagde jeg kjeks og brownie to dager før... Brownie gikk veldig fint, det er en grei og samarbeidsvillig kake :) ...oppskrift nederst i innlegget...


Kjeks er mye vanskeligere, jeg brukte oppskriften til Villa Perlesukker, men enten holdt ikke smøret god nok kvalitet, eller stekingen var ikke riktig eller rommet for kjølig, ihvertfall ble de ikke stive nok... 




Jeg stekte de derfor litt til dagen etter og det gikk akkura, men de ble selvfølgelig litt mørke... Lagde en kjeks til skjermen og en til tastaturet, siden glasur direkte på kake ble litt risikabelt. Hvis jeg hadde brukt marsipan ville det vært unødvendig.

 Problem nummer to ble den hvite sjokoladen, hvit sjokolade er ikke lett og jeg var uheldig og måtte avbryte tre ganger under oppvarminga, til slutt så alt perfekt ut, jeg hadde i rødfargen (etter å ha slått av vannbadet) og alt ble en eneste stygg klump...???... 

 
Nå er jeg aldri helt fortapt og liker ikke å gi meg så jeg prøvde med å vispe inn litt crème fraîche og vips så fikk jeg en utrolig god krem KJEMPEGOD, men ikke så vakker og jeg regnet med at den ikke ville bli så stiv. Nå var det gleden ved å lage en morsom kake som var viktigst og ikke å lage en perfekt kake : det får Villa Perlesukker ta seg av ;-)
(er litt misunnelig, men skjønner at det er hardt arbeid bak de vakre, imponerende og motiverende kakene..)


Jeg brukte den av likevel, så hadde jeg sjokoladebokstaver fra Norge så de ble spredd på...


Så fikk dette tørke over natten og det ble mer enn stivt nok.

Samme dagen lagde jeg en melisglasur (eggevitte, sitronsaft og melis) som vi farget lilla etter litt grubling med lillesøster, det ble pent :) , når skjermen var dekket, farget jeg glasuren mørkere og brukte den til å skrive med. Vanessa har en venninde som var på besøk og hun kaller henne for Vawiisha... så derfor skrev vi det på skjermen til stor glede for ungdommen, som ikke er helt voksne blitt... 
Må si at den delen av kaken ble utrolig pent :-)




Så satte jeg den sammen på best mulig måte og måtte bruke to tannstikkere til å holde skjermen, men det er fullt mulig å få det til uten :)



 Siden denne kaken ikke ville vunnet noen skjønnhetskonkuranse så tror jeg dette holder med bla bla ;-)

Bonne Anniversaire Vanessa !

 



Kaken ble servert med den hvite sjokoladekremen og vaniljekrem/fløtekrem...

Spørsmål og kommentarer er hjertlig velkomment selvfølgelig :)


Oppskrift på Brownie 

Form: 20 x 30 cm: ca 3 cm tykk dvs liten oppskrift ;-)

200 gram kokesjokolade 
50 gram smør
2 egg
1/2 dl sukker
1 dl mel
1 dl nøtter

Smelt sjokolade og smør. Bland egg og sukker, ha i mel og deretter smeltet sjokolde/smør og tislutt nøtter, jeg brukte mandler.
has i smurt form og stekes på 180 grader i 15-20 minutter.


Rullekaken som ble mye vakrere og pizzaene som er alles favoritt kommer...






2 kommentarer:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)